Tweede bestuurlijke inbeslagname van het voertuig van een wegpiraat door de politiezone Brussel Noord

De verkeersveiligheid is een prioriteit van de politiezone Brussel Noord.” herhalen hoofdcommissaris Frédéric Dauphin, korpschef van de lokale politie van Schaarbeek, Evere en Sint-Joost-ten-Node en mevrouw Cécile Jodogne, voorzitster van het politiecollege en burgemeester van Schaarbeek. “ Onaangepaste snelheid en gevaarlijk rijgedrag op onze wegen zijn onaanvaardbaar. Met de bestuurlijke inbeslagname van voertuigen willen we deze gevaarlijke gedragingen  bestrijden. Vandaag kunnen we een tweede bestuurlijke inbeslagname aankondigen: het is een functioneel instrument voor de politiezone.”.

Circulation

De afgelopen twee jaar heeft de verkeersdienst van de politiezone het aantal snelheidscontroles en repressieve operaties verhoogd om het gevaarlijke rijgedrag van sommige automobilisten op de weg te bestrijden. “Deze inspanningen hebben geloond. Verkeersongevallen met lichamelijke letsels daalden immers met 13% in onze politiezone tussen 2019 en 2018. Hoewel elk ongeval met lichamelijke letsels er één te veel is, kunnen we ons verheugen in deze afname” gaat Mevrouw Cécile Jodogne verder.

De lokale politie besefte echter dat sommige bestuurders de boodschap niet begrepen en niet gevoelig waren voor deze repressieve acties. Dit is de reden waarom de politiezone zich vervolgens heeft laten inspireren door de procedure van bestuurlijke inbeslagname op basis van het artikel 30 van de wet op het politieambt (WPA). Deze werd door andere lokale politiezones reeds toegepast als toevoeging op de politieactie om de verkeersveiligheid te verbeteren.

 

Een tweede bestuurlijke inbeslagname

Op donderdag 19 december, omstreeks 14u30, merkte de patrouille Supervisor van de politiezone Brussel Noord op dat een TESLA aan een ongewone hoge snelheid op het Kolonel Brémerplein vanuit de Daillylaan in Schaarbeek reed.

De wijk is  een zone 30 met verschillende lokale winkels en een school. Op dat moment waren er veel voetgangers aanwezig in de wijk. Vanwege het onaangepaste rijgedrag van de bestuurder besloot de Supervisor het voertuig te volgen vanwege het gevaar dat het voor andere weggebruikers vormde. De bestuurder probeerde  de politiewagen te omzeilen. De bestuurder maakte verschillende overtredingen, waaronder het bijna aanrijden van een gezin, het niet respecteren van de voorrang van rechts en het niet verlenen van de voorrang aan voetgangers. De bestuurder reed verder in een paar straten waar het verkeer het mogelijk maakte voor de Supervisor om het voertuig te onderscheppen.

Door zijn rijgedrag heeft de bestuurder andere weggebruikers en kwetsbare weggebruikers die ter plekke aanwezig waren bedreigd. Gelukkig raakte niemand gewond, maar gezien zijn snelheid kon de bestuurder niet anticiperen op een mogelijk obstakel en had hij dus geen controle over zijn voertuig.

Er is een proces-verbaal opgesteld voor de verschillende overtredingen die de chauffeur tijdens de achtervolging pleegde.

 

Met het oog op deze vaststelling door de Supervisor en bij afwezigheid van een eventuele gerechtelijke inbeslagneming van het voertuig is de lokale politie Brussel Noord overgegaan tot zijn tweede bestuurlijke inbeslagname uitgevoerd op basis van het artikel 30 van de WPA. Dit werd bevestigd door de burgemeester van Schaarbeek, Mevrouw Cécile Jodogne.

 

Ter herinnering, het beginsel van een bestuurlijke inbeslagname is dat een automobilist die door zijn rijgedrag het leven of de lichamelijke integriteit van anderen met zijn voertuig in gevaar brengt, zijn voertuig bestuurlijk in beslag kan worden genomen op voorwaarde dat aan een aantal strenge criteria wordt voldaan. Eén van deze voorwaarden is dat er geen gerechtelijke inbeslagname kan worden opgelegd.

De gerechtelijke procedure zal immers altijd voorrang hebben op de bestuurlijke politiemaatregel. Gerechtelijke inbeslagnames vinden regelmatig plaats tijdens de interpellatie van bestuurders zonder geldige autoverzekering of die onder invloed rijden. Zo werden er bijvoorbeeld in de eerste 9 maanden van 2019 meer dan 100 gerechtelijke inbeslagnames bevolen door het Brusselse Parket wegens bovenstaande geciteerde verkeersovertredingen op het grondgebied van de lokale politie Brussel Noord. De samenwerking tussen de politie en het Openbaar Ministerie ter bestrijding van gevaarlijk rijgedrag op onze wegen wordt uitgevoerd en functioneert. Er zijn echter sommige gevaarlijke bestuurders erin geslaagd om te ontglippen aan de mazen van deze acties.

« De bestuurlijke inbeslagname op basis van artikel 30 van de WPA is een aanvullend instrument voor de politie om de veiligheid op onze wegen te garanderen en te verbeteren en om ervoor te zorgen dat iedereen veilig naar huis terugkeert.” concludeert de korpschef van de lokale politie, Frédéric Dauphin.

Labels