Het flitst op de zone!

Met 534 snelheidscontroles en 10.117.662 gecontroleerde voertuigen in 2018, is de strijd tegen de snelheidsovertredingen een prioriteit van de politiezone Brussel-Noord. « Via onze tweejaarlijkse enquête heeft de bevolking van onze zone ons te kennen gegeven dat wij moesten optreden in de strijd tegen de overdreven snelheid op het grondgebied van onze zone », verklaart hoofdcommissaris Frédéric Dauphin, korpschef van de lokale politie van Schaarbeek, Evere en Sint-Joost-ten-Node. « Snelheid zorgt voor onveiligheid, maar is ook een verzwarend element bij een verkeersongeval. »

Het flitst op de zone

In 2018 heeft de lokale politie bovendien 24.068 voertuigen geverbaliseerd voor overdreven snelheid. 15.019 daarvan, hetzij 63% van de vastgestelde inbreuken, reden minstens 15 km/u sneller dan de wettelijke snelheid (30 of 50 km/u). Zo hebben onze diensten een voertuig geverbaliseerd aan 88 km/u in de Van Ooststraat (zone 30) op een weekdag om 16.00 uur, een automobilist aan 93 km/u in de Koninklijke Sinte-Mariastraat en aan 106 km/u in de Jules Bordetlaan op een weekdag na schooltijd, een voertuig aan 161 km/u in de Leopold III-laan (zone 50) op een weekdag om 10.00 uur, en nog een ander voertuig aan 131 km/u in de Lambermontlaan (zone 50) ’s nachts in de week.

Om de strijd tegen overdreven snelheid aan te gaan, voert de politie gewoonlijk haar radarcontroles op, omdat ze ervan uitgaat dat de automobilisten hun strafbare gedrag zullen aanpassen in functie van hun inschatting van het risico om gecontroleerd te worden. Grosso modo: hoe hoger de automobilist het risico inschat om gecontroleerd te worden, hoe beter hij de wettelijke snelheid zal respecteren.

Daarom heeft de politiezone in de eerste plaats haar dispositief versterkt dat ingezet wordt in de strijd tegen overdreven snelheid. Momenteel gaat het om 9 vaste flitspalen, 2 mobiele radars, de trajectcontrole in de Leopold III-laan, verscheidene preventieve radars en de Lidar-radar die ter beschikking wordt gesteld door het Brusselse Gewest.

De lokale politie heeft tevens haar radarploegen versterkt. De dienst is geëvolueerd van 2 politieambtenaren in 2017, naar 10 politieambtenaren sedert 1 september 2018. Na een periode van opleidingen is de dienst nu ten volle operationeel.

« Het geweld in het verkeer neemt overal in Brussel toe. Het is geen fenomeen dat eigen is aan Schaarbeek, noch aan de politiezone. Wij wensen een sterk beleid, zowel op het vlak van preventie, als op het vlak van controles en repressie. Ik heb gevraagd aan de politie om een ambitieus plan te implementeren, dat vandaag zijn vruchten afwerpt, ook al moeten we op nog meer resultaten mikken », benadrukt Bernard Clerfayt, voorzitter van het politiecollege.

 

« Deze inspanningen hebben toegelaten om het aantal gecontroleerde voertuigen te verdubbelen tussen 2017 en 2018 », legt de korpschef van de zone Brussel-Noord uit. « Maar desondanks dienden we vast te stellen dat de opgetekende snelheden hoog bleven op bepaalde assen. Wij moesten onze strategie aanpassen. Zo is het project Prioritaire assen ontstaan. »

 

Het project Prioritaire Assen

De politiezone heeft op haar grondgebied 6 assen bepaald die topprioriteit zullen krijgen van de radardienst bij het flitsen. Deze assen werden gekozen op basis van het aantal vastgestelde snelheidsovertredingen in het verleden, de intensiteit van de vastgestelde snelheidsovertredingen, het aantal ongevallen met gewonden, de aanwezigheid van schoolkinderen of andere zwakke weggebruikers in de buurt.

In de gemeente Schaarbeek gaat het in de zone 30 om de assen Helmetsesteenweg, Koninklijke Sinte-Mariastraat en Van Ooststraat, en in de zone 50 om de as Leuvensesteenweg. In Evere werd de Jules Bordetlaan (zone 50) en in Sint-Joost-ten-Node de Koningsstraat (zone 50) als prioritaire as bepaald.

Sinds oktober 2018 wordt er minstens één radarcontrole per week georganiseerd op elk van deze prioritaire assen. Op deze assen worden de controles dus specifiek opgevoerd, bovenop de controles op de rest van het grondgebied van de zone. Het doel is om het gedrag van de automobilisten op deze assen te doen veranderen en om hun snelheid te doen aanleunen bij de wettelijke snelheid.

« Toch dienen we vast te stellen dat de gewenste gedragsverandering veel tijd zal vergen als deze controles niet zichtbaar gemaakt worden. Daarom hebben we beslist om deze intensievere controles te koppelen aan een communicatiecampagne op de sociale netwerken en in de gemeentelijke kranten, om op die manier de impact van deze controles te vergroten ten aanzien van de bevolking », besluit de korpschef. « Dus, voor de goede verstaander: let op met die zware voet! Het flitst op de zone! »

Labels