Het flitst in de zone! … en nu de resultaten!

Eind 2018 lanceerde de politiezone Brussel Noord het project Prioritaire assen, dat tot doel had het gedrag van de automobilisten op deze assen te doen veranderen en hun snelheid te doen aanleunen bij de wettelijke snelheid. Dit project verhoogde o.a. het aantal  snelheidscontroles, evenals de communicatie en zichtbaarheid van deze controles op die assen. En het minste dat we kunnen zeggen is dat vandaag, op het moment van de evaluatie, de resultaten er zijn.  

Dit project laat ons zien dat het met gerichte controles en communicatie mogelijk is om het gedrag van automobilisten te doen veranderen.” geeft Frédéric Dauphin, de korpschef van de lokale politie van Schaarbeek, Evere en Sint-Joost-ten-Node, aan.

Radar

Om de strijd tegen overdreven snelheid aan te gaan, voert de politie gewoonlijk haar radarcontroles op, omdat ze ervan uitgaat dat de automobilisten hun strafbare gedrag zullen aanpassen in functie van de inschatting van het risico om gecontroleerd te worden. Grosso modo: hoe hoger de automobilist het risico inschat om gecontroleerd te worden, hoe beter hij de wettelijke snelheid zal respecteren.

Sinds 2018 heeft de lokale politie  Brussel-Noord haar radarploegen versterkt en de radarcontroles verhoogd. Zo werden 10.117.662 voertuigen gecontroleerd in 2018. En op de eerste 9 maanden van 2019 werden al meer dan 12 miljoen voertuigen gecontroleerd door de verschillende radars in de politiezone.

Onze inspanningen hebben de afgelopen jaren het aantal gecontroleerde voertuigen aanzienlijk verhoogd.” legt de korpschef van de zone Brussel-Noord uit. “Maar desondanks dienden we vast te stellen dat de opgetekende snelheden hoog bleven op bepaalde assen. We moesten onze strategie aanpassen. Zo is het project Prioritaire assen ontstaan.” Het uitgangspunt van het project is dat een verhoging van het aantal snelheidscontroles en verhoogde zichtbaarheid voor de doelgroep, het gedrag van automobilisten zal veranderen.

 

De politiezone heeft op haar grondgebied 5 assen bepaald die als topprioriteit voor de radardienst bij het flitsen  werden bepaald. Deze assen werden gekozen op basis van, in het verleden aantal vastgestelde snelheidsovertredingen, de intensiteit van de vastgestelde snelheidsovertredingen, het aantal ongevallen met gewonden, de aanwezigheid van schoolkinderen of andere zwakke weggebruikers in de buurt.

 

In de gemeente Schaarbeek gaat het in de zone 30 om de assen Helmetsesteenweg, Koninklijke Sinte-Mariastraat en Van Ooststraat, en in de zone 50 om de as Leuvensesteenweg. In Evere werd de Jules Bordetlaan (zone 50) als prioritaire as bepaald. In Sint-Joost-ten-Node werd de Koningsstraat (zone 50) gekozen, maar vervolgens  niet meer weerhouden  gezien een ratio van één inbreuk per 100 gecontroleerde voertuigen, deze as onder het gemiddelde van de politiezone lag (7 inbreuken per 100 gecontroleerde voertuigen)[1]. De Koningsstraat is sindsdien opnieuw geïntegreerd in regelmatige controles.

 

Naast de verhoging van snelheidscontroles op deze assen, werden in de eerste 9 maanden van 2019 verschillende communicatiecampagnes gelanceerd, voornamelijk op sociale netwerken en in gemeentelijke kranten. Deze campagnes werden georganiseerd op basis van de aankondiging van versterkte radarcontroles op de prioritaire assen en de communicatie van minimarathons, georganiseerd op dezelfde assen. Deze minimarathons vonden plaats op elke as, op basis van hetzelfde principe als deze van de flitsmarathons die op regelmatige tijdstippen worden georganiseerd door de federale politie.

"Wat verkeersveiligheid betreft, weten we dat het vaak het gedrag van mensen (automobilisten, fietsers, voetgangers ...) is, die aan de grondslag liggen van ongevallen," herinnert ons mevrouw Jodogne, waarnemend burgemeester van Schaarbeek en voorzitter van het College van Zone politie. Het is daarom noodzakelijk om op deze gedragingen te werken. Het doel is niet om te straffen, maar om dit (wan)gedrag te doen veranderen. Daarom zijn communicatie en preventie op dit gebied essentieel."

Bovendien heeft de zone haar Lidar op die assen prioritair geplaatst. Deze Lidars waren beter zichtbaar dan mobiele radars en hielpen de zichtbaarheid van snelheidscontroles dus te verbeteren. In combinatie met communicatiecampagnes was deze intensifiëring van zichtbare controles bedoeld om een subjectief gevoel bij automobilisten te creëren dat de kans op controles werd vergroot en daarmee hun gedrag te laten veranderen. En het minste dat we kunnen zeggen is dat dit het geval was op ten minste 4 van de 5 Prioritaire assen die uiteindelijk werden behouden. Ten tijde van de projectevaluatie[2] kunnen we zien dat de snelheid van 85% van de automobilisten (V85) en de gemiddelde snelheid op deze verschillende assen zijn gedaald.

Hier is een samenvatting van deze resultaten:

  • Op de Koninklijke Sinte-Mariastraat (1030, zone 30) is de V85 met 12 km/u tot 42 km/u gedaald en is de gemiddelde snelheid met 9 km/u tot 33 km/u gedaald.
  • Op de Helmetsesteenweg (1030, zone 30) is de V85 met 7 km/u tot 41 km/u gedaald en is de gemiddelde snelheid met 4 km/u tot 32 km/u gedaald.
  • Op de Van Ooststraat (1030, zone 30) is de V85 met 8 km/u tot 36 km/u gedaald en is de gemiddelde snelheid met 8 km/u tot 27 km/u gedaald.
  • Op de Leuvensesteenweg (1030, zone 50) daalde de V85 met 8 km/u tot 46 km/u en de gemiddelde snelheid daalde met 2 km/u tot 39 km/u.
  • Op de Jules Bordetlaan (1140, zone 50) is de V85 niet afgenomen en staat deze nog steeds op 64 km/u. De gemiddelde snelheid is toegenomen met 0,4 km/u, tot 54,8 km/u.

Met uitzondering van de Jules Bordetlaan, zijn de snelheden op de verschillende rode assen sterk gedaald. Te hoge snelheden daalden ook. Vóór de intensifiëring van de zichtbare controles, , reed bijvoorbeeld 22% van de automobilisten op de as Koninklijke Sinte-Mariastraat meer dan 50 km/u. Na het project reed nog maar 3% van de gecontroleerde automobilisten op deze as met deze te hoge snelheid..

Nog een opmerkelijk cijfer: ongevallen met lichamelijk letsel (gewonden) daalden met 13% tussen 2018 en 2019, tijdens de periode van het prioritaire assen-project. Dit is het laagste niveau sinds 2015.

Toch dienen we vast te stellen dat als deze controles niet zichtbaar gemaakt worden de gewenste gedragsverandering veel tijd vergen. Daarom zullen we onze inspanningen en onze communicatiecampagnes verder zetten om deze controles zichtbaar te houden.” besluit de korpschef. “Dus, voor de goede verstaander: let op met die zware voet! Het flitst in de zone!”

Coordonnées presse :

 

[1] À titre de comparaison, 23 infractions par 100 véhicules contrôlés sont constatées sur la Rue Royale Sainte-Marie et 16 infractions par 100 véhicules contrôlés sur la Rue Van Oost.

[2] Les mesures initiales (compteur trafic) ont été effectuées en septembre 2018. La présente évaluation se base sur des mesures effectuées en mai et juin 2019.

Labels