Fier om hun technologische kennis ten dienste te stellen van collega's

Elke maand vertellen collega's hoe fier ze zijn om voor onze organisatie te werken. In september zetten we twee leden van de Directie van de politionele informatie en de ICT-middelen (DRI) in de spotlights: Sibylle en Kristof. Ze vertellen ons over hun beroep waarmee ze politiepersoneelsleden in het hele land dienen.

Fier om hun technologische kennis ten dienste te stellen van collega's

De Directie van de politionele informatie en de ICT-middelen (DRI) helpt de politie van morgen te creëren door nieuwe digitale producten aan te bieden die zo goed mogelijk voldoen aan de behoeften van collega's en burgers. Dit sociale doel overtuigde Sibylle Le Roye om in 2014 bij DRI te starten. 

Met een master in informatica op zak begon ze haar loopbaan in een bedrijf dat videogames ontwierp voordat ze voor een zinvol beroep koos. "Eerst maakte ik deel uit van het team dat zich bezighoudt met de ontwikkelingen voor de Lokale Politie. Ik werkte mee aan een project dat politiemensen toegang moet geven tot nuttige informatie op de plaats waar ze zich op dat moment bevinden. Vervolgens ging ik aan de slag bij het R&D-team waarmee ik gemeenschappelijke transversale tools voor alle toepassingen van de Geïntegreerde Politie hielp ontwikkelen en beheren. Ik versterkte onder meer de toegangsbeveiliging tot de politietoepassingen door mee te werken aan de ontwikkeling van een tool genaamd 'RBAC', intern beter bekend als 'PolBACC'. Deze tool beheert de rechten van de politietoepassingen en van tal van webservices die nuttig zijn voor onze politiemensen." 

Bij DRI analyseren we eerst de behoeften van de doelgroep en de technische haalbaarheid van de oplossing alvorens ze concreet te ontwikkelen. "Zodra het kader vastligt, is het mijn taak om de coderegels te schrijven, tests uit te voeren en het project voor te stellen. Als we groen licht krijgen, rollen we de tool op grote schaal uit", legt de 36-jarige ontwikkelaar uit. 

Sibylle Le Roye
Implementaties

Implementaties

Op dit moment is Sibylle druk bezig met de tweede versie van 'Police on web'. Er zijn nieuwe rubrieken toegevoegd aan de website om online niet-dringende aangiftes te kunnen doen. "Dit is het geval voor de pagina's over seksueel geweld en het formulier over phishing bestemd voor politiemensen die de klachten moeten ontvangen", vertelt Sibylle nog. Om het project tot een goed einde te brengen, komt een werkgroep Police on web met vertegenwoordigers van de Geïntegreerde Politie en andere partners regelmatig bijeen. 

Sibylle waardeert vooral het doel van 'Police on web'. "Het bespaart burgers en politiemensen tijd. Zo bewijzen we iedereen een dienst."

Momenteel is DRI trouwens bezig met het analyseren van nieuwe formulieren voor burgers om ze op 'Police on web' te zetten. "We maken van de gelegenheid gebruik om de gebruikerservaring van het platform te blijven verbeteren", glimlacht ze.

Fier op de politie in het algemeen

Door de projecten waaraan ze meewerkt, is Sibylle Le Roye fier dat ze onze organisatie kan steunen. "Bovenal ben ik fier om deel uit te maken van de Belgische politie, op het imago dat we uitstralen en dat veel beter is dan dat van buitenlandse politiediensten. Onze politie is menselijk en ik ben blij dat ik mijn collega's dagelijks kan helpen."

Fier op onze toepassingen en op onze dienstverlening

Met een master in ICT op zak startte Kristof De Vos in 2002 bij de politie als externe consultant; in 2012 stapte hij over naar  Egov en ging bij DRI aan de slag. Als analist-programmeur werkt hij voornamelijk aan de toepassingen GALoP en GALoP Lite (tools voor agendabeheer, registratie van gepresteerde uren en verloven enz.). “De volledige herprogrammatie van GALoP Lite is een project dat mij toch al vele jaren bezighoudt”, vertelt Kristof. “Technisch gezien zijn er heel wat wijzigingen gebeurd, maar ook het visuele is sterk veranderd. We proberen het product zo mooi en gebruiksvriendelijk mogelijk te maken voor iedereen. Het is up-to-date nu, met alle standaarden van DRI erin verwerkt. Voor de eindgebruiker (registratie van de prestaties) is er het meest veranderd. De oude GALoP zal trouwens op termijn verdwijnen; de komende jaren gaan we alle functies, en dus alle oude technologie, overhevelen naar de nieuwe GALoP Lite 2.0.” Samen met Kristof werken er nog 3 andere analisten-programmeurs en 3 analisten aan GALoP. Met de projectleider vormen zij een team van 8 personeelsleden. Ook aan de toepassing SaRA – waar politiepersoneel o.a. het mobiliteitsaanbod terugvindt - werkt een gelijkaardig team.

Fier op onze toepassingen en op onze dienstverlening
Galop Lite 2.0
Kristof De Vos en Sybille Le Roye omringd door twee collega's. Helemaal links: Vincent Mathieu en uiterst rechts: Philippe Glesner.

GALoP Lite 2.0: een grote uitdaging

Kristof is fier op zijn werk, en meer specifiek op de recente GALoP Lite 2.0, waarmee hij toch anderhalf jaar zoet is geweest. “Al meer dan 20 jaar heb ik aan de toepassing GALoP gewerkt. We hebben het al twee keer volledig herschreven; nu gaan we voor een derde keer! Maar het meest fier ben ik, samen met mijn collega’s, op de goede werking van de toepassingen en op het feit dat we bij problemen snel en efficiënt handelen. De hrm-diensten zijn tevreden over onze dienstverlening. Da’s het leukste aan mijn job: werken voor ongeveer 50 000 mensen en zien dat alles goed draait, dat dankzij ons bijvoorbeeld premies op tijd worden uitbetaald.”

“Een tijdje geleden zijn de maaltijdcheques ingevoerd: hier moesten we snel schakelen want de deadlines waren strikt. We hebben er hard aan gewerkt en het is ons gelukt, ook al waren er een paar details die nog verbeterd moesten worden. De invoering van het telewerk had ook zo zijn gevolgen: het telewerk moet worden geregistreerd, er worden vergoedingen aan gekoppeld enzovoort. Als er zich wijzigingen van wetteksten, regels … voordoen, bijvoorbeeld rond flexwerk, is het aan ons om eerst een analyse te doen van de technische mogelijkheden voor GALoP en GALoP Lite. Maar ook de gevolgen moeten op voorhand vastgesteld worden: zowel de Federale Politie als bijna alle zones van de Lokale Politie maken gebruik van beide toepassingen, maar niet altijd op dezelfde manier. Dus moeten wij telkens eerst goed checken of eventuele aanpassingen geen negatieve gevolgen hebben voor de andere gebruikers. Het kan niet de bedoeling zijn dat onze doorgevoerde wijzigingen contraproductief werken.”  

E-formulieren

Naast de doorlopende projecten houdt Kristof zich ook bezig met een aantal grote projecten zoals de e-formulieren. “De Directie van het personeel (DRP) en het Secretariaat van de Geïntegreerde Politie (SSGPI) vragen ons regelmatig nieuwe toepassingen om het de mensen makkelijker te maken. Een recent voorbeeld: de aanpassing van de aanvraag voor de tweetaligheidstoelage. Ook in de pipeline: de aanvraag voor loopbaanonderbreking die binnenkort verandert en makkelijker wordt.”

Tot slot wil Kristof nog even aanhalen dat er vanuit GALoP heel veel gegevens en cijfermateriaal doorgestuurd worden, niet alleen binnen DRI zelf maar ook naar andere directies en diensten. “Deze master data zijn de basis van alle personeelsgegevens. Die zijn interessant voor bijvoorbeeld het SSGPI en de Directie van de logistiek, voor het berekenen van de kledijpunten en voor de aanmaak van de legitimatiekaarten. Ook voor statistieken en rapportages worden heel wat gegevens gecommuniceerd.”