Experts van de Federale Gerechtelijke Politie sensibiliseren bedrijven voor cyberveiligheid

Enkele weken geleden deed het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO), een organisatie die werkgevers uit de drie gewesten van het land vertegenwoordigt, een beroep op de Federale Gerechtelijke Politie in het kader van een reeks seminars over cyberveiligheid. Twee van onze experts gaven er hun tips.

Experts van de Federale Gerechtelijke Politie sensibiliseren bedrijven voor cyberveiligheid

De Federal Computer Crime Unit (FCCU) is normaal verantwoordelijk voor het ondersteunen van onderzoeken, het uitvoeren van eigen onderzoeken en het vertegenwoordigen van de Algemene directie gerechtelijke politie (DGJ) in werkgroepen of internationale organen. Preventie behoort dus strikt genomen niet tot haar takenpakket. In navolging van commissaris Olivier Bogaert wil DGJ echter deze educatieve dimensie behouden. "Wanneer ik de kans ertoe krijg, herhaal ik graag de boodschap dat de politie onderzoeken voert in dit domein en dat het altijd nuttig is om een klacht in te dienen. Zonder dit zou het onmogelijk zijn om onderzoeken te voeren of deel te nemen aan internationale georganiseerde acties tegen cybercriminaliteit", legt commissaris Caroline Frère van de FCCU uit.

Burgers en bedrijven zijn gerustgesteld om te weten dat deze fenomenen ernstig worden genomen en ze zijn geneigd om geloof te hechten aan het advies van de cyberexperts en, laten we hopen, om het toe te passen. "Het optreden in de media maakt het ook mogelijk om in slechts een paar minuten en zonder al te technisch te worden, trends te beschrijven of uit te leggen hoe je een klacht moet neerleggen. En door te verduidelijken dat je de persoon die je ontvangt bij de politie zoveel mogelijk elementen moet geven over de ervaren situatie. Hierdoor kan sneller vooruitgang geboekt worden in het onderzoek", bevestigt commissaris Olivier Bogaert.

 

Waarom bedrijven voorlichten?

Het Verbond van Belgische ondernemingen (VBO) beseft hoe belangrijk het is om werknemers op te leiden in cyberveiligheid. "Cybercriminaliteit is een van de prioriteiten, zo niet DE prioriteit, voor ondernemingen. Tot nu toe is een op de twee bedrijven al het slachtoffer geworden. De gevolgen zijn vaak ernstig of zelfs rampzalig voor sommige bedrijven, die het moeilijk hebben om ervan te herstellen", vertelt Nathalie Ragheno, eerste adviseur in het competentiecentrum Recht en Onderneming van het VBO.

Commissaris Caroline Frère.

Commissaris Olivier Bogaert.

Het VBO heeft dus een reeks van 5 webinars opgezet over het thema 'Maak uw onderneming cyberveilig'. Doel? Praktische uitleg geven over verschillende aspecten waarmee alle ondernemingen en zelfstandigen te maken krijgen. Voor deze seminars, in het bijzonder 'Hoe reageren in geval van een cyberincident? Wat zijn de verplichtingen in dat verband? Kunnen getroffen ondernemingen op hulp of ondersteuning rekenen? ', hebben Olivier Bogaert en Caroline Frère het standpunt van de Federale Gerechtelijke Politie uiteengezet. "Ze waren de ambassadeurs van de Federale Gerechtelijke Politie om bedrijven bewust te maken van de sleutelrol van de politie in de verschillende stappen in de aanpak van een cyberincident. Het VBO is verheugd over de vruchtbare samenwerking met de politie in dit cruciale dossier voor onze bedrijven."

Het VBO heeft een brochure gemaakt, de Cyber Incident Roadmap, om bedrijven te helpen die getroffen worden door een cyberincident. De politie heeft meegewerkt aan het opstellen van dit instrument.

Nathalie Ragheno, eerste adviseur in het competentiecentrum Recht en Onderneming van het VBO

De essentiële rol van de politie

Het VBO wilde het doeltreffende werk van de politie benadrukken en herinneren aan haar essentiële rol bij het voorkomen van cybercriminaliteit en het vervolgen van cybercriminelen. "Het eerste aanspreekpunt na een cyberincident is vaak de politie, bij wie slachtoffers een klacht indienen. Deze klachtneerlegging is essentieel om aan de verzekeringsmaatschappij en alle externe partijen te bewijzen dat je het slachtoffer bent van een aanval, fraude, oplichting .... Het is daarom belangrijk dat zowel bedrijven als particulieren zich bewust zijn van het belang om contact op te nemen met de politie zodra ze een cyberincident vaststellen. Ze moeten ook weten dat de politie een tool heeft uitgewerkt om hen te helpen bij het technische aspect van elk onderzoek, CyberAid. Met deze tool kan de politieagent die de klacht ontvangt het misdrijf bepalen waarvan de klager het slachtoffer is, de klacht doeltreffend registreren en bovendien praktisch advies geven, besluit Nathalie Ragheno. Wil je graag meer weten over onze experts?