Download de app Safeonweb en pas de tips toe!

In het kader van de campagne tegen phishing, geherlanceerd door het Centrum voor Cybersecurity België, komen we terug op de het succes van de toepassing Safeonweb en op enkele belangrijke tips om te onthouden. Omdat preventie nog altijd de beste remedie is!

Download de app Safeonweb en pas de tips toe!

De toepassing Safeonweb is een groot succes met meer dan 180 000 downloads sinds de lancering ervan in november 2021. Ze kan worden gedownload via Google Play en Apple Store en is bedoeld om ons te waarschuwen voor in omloop zijnde phishingberichten. Zo kunnen we onlineoplichting tegengaan.

Wat is phishing? Deze praktijk bestaat erin een slachtoffer te misleiden en aan te zetten tot het verstrekken van persoonlijke en/of bankgegevens door zich voor te doen als een vertrouwde persoon of organisatie.

 

Hoewel de toepassing Safeonweb al helpt om kwaadaardige berichten te identificeren, willen we je graag herinneren aan enkele andere belangrijke tips:

  •  Lees de URL van de webpagina’s goed

Een voorbeeld: delhaize-be.site is geen domein van het merk. Het juiste domein is delhaize.be

http:// is minder veilig dan https://, hoewel fraudeurs ook https gebruiken.

  • Controleer het adres van de afzender

@xyz542.be is een verdachte domeinnaam, net als federalepolitie@gmail.be. Een officiële instantie of een onderneming gebruikt geen Gmail- of Hotmailadres.

  • Let op het taalgebruik

Een bericht vol spelfouten is verdacht, het gaat bijna zeker om phishing. Dat geldt ook wanneer men ergens op aandringt of het bericht je nieuwsgierigheid wekt. Het is een manier om je op de link te laten klikken.

  • ​​​​Kijk uit met onverwachte berichten

Heb je niets besteld of ben je geen klant van deze bank of leverancier? Dan is er geen enkele reden om een trackingcode of andere informatie te ontvangen ... Reageer niet op de e-mails.

  • In geval van twijfel, klik niet op de link en stuur de verdachte berichten door naar  verdacht@safeonweb.be om de websites te laten blokkeren. 

 

Wat moet je doen als je, ondanks alles, in de val van phishing bent gelopen?

  • Bel onmiddellijk naar Card Stop op het nummer 078 170 170 ;
  • Breng je bank snel op de hoogte;
  • Dien onmiddellijk een klacht in bij de politie;
  • Verander je wachtwoorden en start je antivirussoftware op.

 

Meer weten ...

  •