100 jaar fotoarchief van de Gerechtelijke Politie van Luik in één boek

In het boek Scènes de crimes: la photographie policière, témoin de l’enquête judiciaire blikken Laurence Druez, werkleider bij het Rijksarchief en emeritus professor Xavier Rousseaux, specialist in de geschiedenis van recht en justitie (UCL) terug op 100 jaar foto's uit het archief van de Federale Gerechtelijke Politie van Luik. Eerste commissaris Pierre Simon (FGP Luik) heeft er actief aan meegewerkt.

100 ans d’archives photographiques de la Police Judiciaire de Liège dans un seul ouvrage

Zegt men niet dat foto's het geheugen van het verleden zijn? De Federale Gerechtelijke Politie van Luik heeft een bijzonder uitgebreid archief. Sinds 1923 zijn er niet minder dan 100 000 foto's van afstappingen op de plaats van ongevallen of misdaden verzameld.

Doordat hij gedwongen werd om zijn wetenschappelijk laboratorium in 2018 te verhuizen, greep eerste commissaris Pierre Simon (FGP Luik) deze gelegenheid aan om zijn historische schatten opgeslagen in het voormalige Paleis van de Prins-bisschoppen in goede handen achter te laten, namelijk bij de ploegen van het Rijksarchief … " We moeten toegeven dat we in Luik een uitgelezen kans kregen: de dienst was al bijna 100 jaar in dezelfde lokalen gevestigd en mijn voorgangers wilden niets weggooien. Alles was in originele staat en gemakkelijk te verplaatsen. De rijksarchivarissen kwamen inventariseren wat we konden bewaren en Laurence Druez begreep heel snel het historische belang en het potentieel van wat in onze kasten opgeslagen lag", legt commissaris Pierre Simon uit in het boek Scènes de crimes: la photographie policière, témoin de l’enquête judiciaire.

Laurence Druez, werkleider bij het Rijksarchief sinds 2008, was bijzonder geïnteresseerd ondanks de omvang van het werk: een stapel archieven van ... 30 meter hoog lag op haar te wachten. Luc Stokart, de fotograaf van de Koninklijke Sterrenwacht van België, kreeg de taak om de foto's op glasplaten te digitaliseren.

Historische sporen

In het boek Scènes de crimes: la photographie policière, témoin de l’enquête judiciaire beslisten archivaris Laurence Druez en professor Xavier Rousseaux om de meeste emblematische foto's te verzamelen zodat ze konden terugkijken op de bijdrage van de fotografie bij misdaden en ongevallen, maar ook om te kijken naar de evolutie van het politiewerk en de maatschappij, evenals de vooruitgang in de gerechtelijke geneeskunde. Honderd jaar later zijn deze foto's niet langer alleen bewijzen of ondersteuning bij het onderzoek: ze zijn zeldzame getuigenissen die onderzoekers fascineren in uiteenlopende disciplines als stedenbouw, sociologie, architectuur, design, geschiedenis, etnografie enzovoort. Wie anders dan de politie fotografeerde in de begindagen van de fotografie gewone mensen, slachtoffers of verdachten, en hun interieur?

"Alles is 'echt', spontaan, ook al tonen sommige foto's gewelddaden, je voelt je met hen verbonden, van mens tot mens. Ik weet dat ik recht binnenstap in wat het dagelijkse leven van mijn collega's en hun medeburgers was, en ik kruip in een echte teletijdmachine om een glimp op te vangen van de realiteit van het leven in die tijd. Ik weet niet of andere onderzoekers over 1000 jaar nog steeds naar dit erfgoed zullen kijken zoals wij vandaag nog geïnteresseerd zijn in brieven van de kleinzonen van Karel de Grote, maar het is leuk om te denken dat onze dienst een spoor zal achterlaten in de geschiedenis", stelt de commissaris in het boek.

Livre 3
Livre4
Couverture_LIvre

Een groot aantal medewerkers

Het boek wordt ingeleid door onderzoeksrechter Anne Gruwez en kreeg steun van eerste commissaris Pierre Simon en adviseur Clémence Delacour (Federale Gerechtelijke Politie), naast Philippe Artières (EHESS), Philippe Boxho (gerechtelijk-geneeskundig instituut van Luik), Laurent Bruck (afdeling Stedenbouw van de Stad Luik), Mathilde Castadot en Manuel Charpy (CNRS), Alain Colignon, Chantal Kesteloot en Bernard Wilkin (Rijksarchief), Charlotte Doyen en Adeline Rossion (fotografiemuseum van Charleroi), David Somer en Fançois Welter ('Centre d'histoire du droit et de la justice' van de UCLouvain). 

Scènes de crimes: la photographie policière, témoin de l’enquête judiciaire is verkrijgbaar in de boekhandel en op het internet.

Labels