Zeg nee tegen criminele investeerders in de horeca!

Veel horecaondernemingen hebben grote financiële problemen door de coronacrisis. Daarom is het juist nu voor criminelen interessant om in de horeca te investeren. De grote contante geldstromen die in de horeca normaal zijn, maken het mogelijk om geld wit te wassen en bijvoorbeeld drugshandel of illegaal gokken te faciliteren. Criminelen bieden ondernemers in nood een reddingsplan met snel contant geld, wat aantrekkelijk lijkt, maar u loopt een groot risico als er vervolgens dit soort illegale activiteiten in uw zaak plaatsvinden.

zeg neen

Hoe herkent u een criminele investeerder?

!        Criminelen helpen graag in de vorm van contante leningen of giften. Zij beschikken immers vaak over grote hoeveelheden contant geld dat zij met bijvoorbeeld drugshandel hebben verdiend. Het is voor hen interessant om dit contante geld te investeren in horeca. Zo wordt het geld witgewassen.

!        Iemand wil uw pand huren maar is onduidelijk

over de activiteiten waarvoor hij of zij het pand wil gebruiken. U loopt het risico dat het pand wordt gebruikt voor productie van drugs, opslag van illegale goederen of illegale verhuur.

!        U wordt overgehaald of gedwongen om contracten met leveranciers af te sluiten tegen hoge tarieven, bijvoorbeeld als voorwaarde bij een lening.

!        Het aanbod is afkomstig van personen die gelieerd zijn aan een criminele motorclub.

!        De investeerder vraagt een extreem hoge rente of gebruikt geweld en bedreigingen om de schuld te innen. Dit noemen we Loan Sharks. Ze zijn vaak betrokken bij georganiseerde criminaliteit.

!        De investeerder ontwijkt vragen of levert gevraagde informatie niet aan.

Geen weg meer terug

Wanneer u als ondernemer met criminelen in zee gaat, is er vaak geen weg meer terug. U loopt grote risicos. Uw zaak kan worden gesloten en de vergunning ingetrokken. Ook deinzen criminelen niet terug voor geweld en bedreiging. Bedenk altijd: u kan maar één keer nee zeggen!

Komen er mensen ongevraagd uw horecazaak binnen of nemen ze telefonisch contact met u op?

Ø        Noteer kentekens of telefoonnummer en onthoud bij een fysiek bezoek hoe de mensen eruitzien.

Ø        Vraag rond bij horecazaken in de omgeving: wie kent ze? Zijn ze ook al bij de buren geweest?

Ø        Ziet u verdachte situaties in uw omgeving? Bent u  benaderd of geïntimideerd door criminelen? Meld dit dan bij uw lokale politie.

Steunmaatregelen

Ø        De Vlaamse en federale overheid voorzien verschillende steunmaatregelen voor ondernemers. Wees terughoudend met het inschakelen van tussenpersonen die u tegen betaling of onduidelijke voorwaarden helpen bij het regelen van deze steun. Vraag bij de bevoegde instanties na wat er voor u mogelijk is.

Ø        Voor een overzicht van de steunmaatregelen raadpleeg https://www.vlaio.be/nl/begeleiding-advies/heropstart-na-corona/steunmaatregelen-mbt-corona/coronavirus-steun-voor-jouw

of https://www.horecavlaanderen.be/corona-info

of https://www.unizo.be/coronasteunmaatregelen

.

Wil u gaan samenwerken met een investeerder of uw bedrijf verkopen?

Ø        Is de investeerder een bedrijf? Doe een check bij de KruispuntBank van Ondernemingen (KBO) of kijk of het bedrijf een website heeft.

Ø        Vraag om het originele identiteitsbewijs en maak een foto/kopie.

Ø        Accepteer nooit contante betalingen.

Ø        Lees de kleine lettertjes, waar tekent u exact voor?

Ø        Lijkt het aanbod te mooi om waar te zijn, dan is het dat waarschijnlijk ook. Wijs een te mooi aanbod resoluut af en maak duidelijk dat u geen zaken doet met degene die het aanbiedt.

Vraag raad of laat u bijstaan. Wend u tot uw beroepsvereniging (vb. Horeca Vlaanderen), ondernemersorganisatie (vb. UNIZO), horeca consultant, advocaat of de brouwerij waar u een overeenkomst mee heeft. Deze instanties kunnen u helpen in te schatten of het aanbod of de voorwaarden die u kreeg al dan niet te vertrouwen zijn en u begeleiden bij een eventuele overname. Ook de stad of gemeente beschikt mogelijk over een adviseur economie of kleinhandel die u raad kan geven.

 

Geïnspireerd op een campagne van het RIEC-LIEC Nederland.

Labels