Verkeersstatistieken 2023: 8,4 miljoen verkeersinbreuken vastgesteld, meer dan 80% zijn snelheidsovertredingen

De nationale verkeersstatistieken voor het jaar 2023 staan vanaf vandaag online. Deze cijfers hebben betrekking op alle vastgestelde verkeersovertredingen door de Federale en Lokale Politie, gerangschikt per categorie (snelheid, alcohol, …). 2023 was - opnieuw - een recordjaar: de politiediensten stelden meer dan 8,4 miljoen verkeersinbreuken vast. Meer dan 80% daarvan zijn snelheidsovertredingen.

Verkeersstatistieken 2023

De federale en lokale politiediensten stelden in 2023 in totaal 8 420 303 verkeersovertredingen vast in ons land, 10,6% meer dan in 2022. Die stijging is net als vorig jaar bijna uitsluitend toe te schrijven aan het aantal vastgestelde snelheidsovertredingen.

Overdreven snelheid is één van de ‘killers’ in het verkeer, de belangrijkste oorzaken van dodelijke verkeersongevallen. In 2023 werden er in België 6 883 320 snelheidsovertredingen vastgesteld, dat is 11,8% meer dan in 2022. Daarmee wordt de stijgende lijn van de laatste jaren verdergezet. Sinds 2017 is het aantal vastgestelde snelheidsovertredingen verdubbeld, een evolutie die we kunnen toeschrijven aan de toenemende automatisering van de registratie en de verwerking van snelheidsovertredingen. Er worden vooral steeds meer trajectcontroles in gebruik genomen. Bij de meerderheid van de snelheidsovertredingen gaat het om kleinere inbreuken: in 4 851 666 gevallen (70,5%) reed de bestuurder 1 tot 10 km/uur te snel. Daaropvolgend: bij 1 542 343 inbreuken (22,4%) reed de bestuurder 11 tot 20 km/u te snel, bij 350 671 inbreuken (5,1%) 21 tot 30 km/u te snel, bij 85 448 inbreuken (1,2%) 31 tot 40 km/u te snel en in 37 201 gevallen (0,5%) zelfs 40 km/u of meer te snel.

Het aantal inbreuken voor rijden onder invloed bleef in 2023 redelijk stabiel. De politiediensten betrapten 46 712 bestuurders op rijden onder invloed van alcohol, nagenoeg even veel als in 2022. 12 636 keer testte een bestuurder positief op het gebruik van drugs, dat is iets meer dan in 2022. Opvallend is dat mannelijke bestuurders bij deze inbreuken oververtegenwoordigd zijn. Bij 80,5% van de alcoholinbreuken was de bestuurder een man. Bij de drugsinbreuken is dat onevenwicht nog groter: 91,2% van de overtreders waren mannen. Rijden onder invloed wordt verhoudingsgewijs ook meer in het weekend vastgesteld dan doordeweeks. Dat is vooral opvallend bij de alcoholinbreuken (65,9% in het weekend, 34,1% door de week), maar ook rijden onder invloed van drugs wordt verhoudingsgewijs vaker in het weekend vastgesteld (44,7% in het weekend, 55,3% door de week).

Het aantal vastgestelde overtredingen van gsm-gebruik achter het stuur, 114 678 in 2023, is reeds een aantal jaren stabiel. Mogelijks zijn bestuurders zich tegenwoordig meer bewust van de gevaren van afleiding achter het stuur. De politie organiseert sinds eind 2021 regelmatig vooraf aangekondigde controleacties. Bovendien bevelen de parketten steeds vaker een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs wanneer bestuurders betrapt worden op gsm’en achter het stuur.

Politiediensten ondersteund door (ANPR-)camera’s

Een opvallende stijging in de verkeersstatistieken is die van het aantal inbreuken met betrekking tot verbodsborden enerzijds en gebodsborden anderzijds . In 2023 werden respectievelijk 318 676 inbreuken vastgesteld met betrekking tot verbodsborden, dat is maar liefst 42,5% meer dan in 2022, en 20 801 inbreuken met betrekking tot gebodsborden, dat is zelfs 51,1% meer dan in 2022. Net als bij de snelheidsovertredingen worden deze stijgingen wellicht in belangrijke mate beïnvloed door het toenemend gebruik van (ANPR-)camera’s.

Minder spectaculair, maar wel in lijn met de evolutie van de voorbije jaren, is de stijging van het aantal vastgestelde inbreuken bij verkeerslichten. In 2023 werden zo 89 770 inbreuken genoteerd, 6,3% meer dan het jaar voordien. Ook hier speelt wellicht de automatisering van de registraties van overtredingen aan verkeerslichten een rol.  

Nationaal Veiligheidsplan

Verkeersveiligheid is een van de 15 prioritaire veiligheidsfenomenen in het Nationaal Veiligheidsplan 2022-2025. Verkeersveiligheid is een zaak van iedereen. Elk jaar laten helaas honderden mensen het leven op onze wegen. De strijd tegen oorzaken van verkeersongevallen draagt bij tot een vermindering van het aantal verkeersdoden.

De verkeersstatistieken tonen de evolutie doorheen de jaren van het aantal vastgestelde verkeersinbreuken per type inbreuk. U kan alle cijfers hier raadplegen: www.politie.be/statistieken/nl/verkeer

Labels