E-mails van vervalsers

Om geld uit te sparen, nodigen weinig scrupuleuze verkopers u uit om zaken te doen in hun webwinkel. Sinds enkele weken sturen commerciële websites e-mails met voorstellen om de crisis te lijf te gaan.

Daarbij geven ze zich uit voor een bekende internetgebruiker: "ik zocht een site waar ik minder moest betalen voor mijn nieuwe smartphone en vond deze site die enorme kortingen biedt op alle grote merken". De boodschap gaat vergezeld van een link om op te klikken.

Of nog: "Ik ben gek op horloges. Ik speurde het net af en vond deze twee sites. Ik heb ze beide getest en in minder dan twee weken kreeg ik mijn 2 horloges. En je betaalt in dollar, zodat het voor ons Europeanen nog minder kost". Om u helemaal over de streep te trekken biedt de site in kwestie een bon aan die recht geeft op 30% extra korting.

Het blijft niet beperkt tot software of horloges. U kunt ook schoenen of merkhandtassen kopen. Om klanten te lokken spelen namakers in hun e-mails altijd handig in op onze levensstandaard.

De meeste van deze winkels zijn gevestigd in China, meer bepaald in Hongkong. Het zijn ook deze winkels die geneesmiddelen leveren, die even vals zijn als de andere aangeboden producten.

U weet niet eens zeker of ze wel geleverd zullen worden en bovendien hebben kwaliteitstesten op deze producten aangetoond dat ze schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. En ik spreek niet alleen over de geneesmiddelen. De schoenen of tassen zijn vervaardigd uit grondstoffen die allergieën kunnen veroorzaken.Wat de namaakartikelen betreft, zullen de pakjes de aandacht trekken van de douane. Zoals het Europees centrum voor de consument aangeeft, voorziet de wet in verschillende sancties al naargelang u koper of verkoper bent, al naargelang u te goeder of te kwader trouw bent en al naargelang de goederen van binnen of buiten de Europese Unie komen.

Als consument loopt u het risico dat de goederen in beslag worden genomen en vernietigd. De wet voorziet ook in hoge boetes en zelfs een gevangenisstraf. Deze sancties zijn ook van toepassing op de verkopers.Laat u dus niet verleiden door mooie praatjes!

Labels