De Rookies ontdekken de Luchtvaartpolitie: een uiterst gevarieerde job in een internationale omgeving

Op 1 en 8 februari 2023 kregen de Rookies een ruime blik achter de schermen van een internationale luchthaven en zagen welke taken de Luchtvaartpolitie op Brussel Nationaal (Brussels Airport) en op Gosselies (Brussels South Charleroi Airport) uitvoert.

De Rookies ontdekken de Luchtvaartpolitie: een uiterst gevarieerde job in een internationale omgeving

Zaventem

In Zaventem verzamelden de Nederlandstalige Rookies zich in de vertrekhal van Brussel Nationaal. Daar werden ze verdeeld in twee groepen. De eerste groep vertrok voor een rondleiding Airside terwijl de andere Rookies Landside verkenden.

Op Airside kregen de jongeren een korte uitleg over de werking van de collega’s in de grensbox. Zij controleren de identiteit van de personen die de Schengenzone verlaten en binnenkomen. Vooral in het laatste geval is een belangrijke controle vereist. Soms proberen lookalikes, ook wel imposters genoemd, het land binnen te komen. Ze gebruiken de identiteitskaart of het paspoort van iemand die sterk op hen gelijkt. Het is dan aan de politieambtenaar in de box om snel te merken of de persoon al dan niet dezelfde is als op de foto. Is er een vermoeden van fraude? Dan wordt de vermoedelijke dubbelganger weggeleid. Dat het niet altijd evident is om een imposter te ontmaskeren, konden de Rookies zelf ondervinden. Ze kregen een test voorgeschoteld waarbij ze bij een 20-tal mensen moesten nagaan of het op de beide getoonde foto’s om dezelfde persoon ging of niet. Ze zagen de foto’s telkens gedurende 15 seconden, maar toch boekten de jongeren vrij goede resultaten. Wie weet bevinden er zich al enkele toekomstige grenscontroleurs bij de Rookies.

Daarna trokken ze via het tarmac en in enkele politiecombi’s naar de dienst verwijderingen. Daar gaf commissaris Frederik Dedeyne uitleg over hoe een verwijdering gebeurt. Er zijn namelijk twee soorten ‘verwijderingen’. Je hebt de personen die moeten terugkeren naar hun land van herkomst maar die geen veiligheidsproblemen veroorzaken. Die worden begeleid tot aan het vliegtuig maar niet vergezeld op het vliegtuig. Er zijn echter mensen die weigerachtig zijn om terug te keren en een veiligheidsprobleem zouden kunnen veroorzaken. Zij reageren dan ook vaak weerbarstig. Deze mensen worden begeleid op het vliegtuig tot ze geland zijn op hun bestemming waarna de escorteurs terugkeren naar Brussel.

Om de werking langs Landside te demonstreren, hadden de collega’s van LPA BruNAT een realistisch scenario bedacht. In de vertrekhal stond een trolley met bagage die onbeheerd was achtergelaten. Na controle van de explosievenhond van de Directie hondensteun (DACH) bleek de bagage (zogezegd) explosieven te bevatten. De jongeren mochten helpen om de ‘dader’ te vinden en te arresteren. Ze kregen eveneens bijstand van de collega’s van de Directie beveiliging (DAB) die helpen bij de beveiliging van de luchthaven en de Luchtvaartpolitie bijstaan bij het arresteren van verdachten.

Commissaris-generaal Marc De Mesmaeker volgde samen met hoofdcommissaris Tom Smets, diensthoofd LPA BruNAT, eerste hoofdcommissaris Alwin Lox, raadgever kabinet CG en adviseur Florian Baetens de hele middag mee met de Rookies. Bij het afsluiten van de activiteit bedankte de commissaris-generaal zowel de Rookies voor hun enthousiasme als de medewerkers van de Luchtvaartpolitie voor hun bereidwillige medewerking.

Gosselies

Op woensdag 8 februari spraken de Franstalige Rookies af aan het station Charleroi-Central. Drie combi’s van de Coördinatie- en steundirectie (CSD) Henegouwen stonden hen op te wachten om de 15 jongeren en de begeleiders veilig en wel naar de luchthaven van Gosselies te voeren.

De activiteit startte met een uitgebreide uiteenzetting van de taken die politiemensen bij de Luchtvaartpolitie uitvoeren. Ook nu kregen de jongeren een testje over imposters, aangevuld met een uitleg over het verschil tussen de identiteitskaarten en de paspoorten.

Na de theoretische uitleg namen de collega’s van LPA Gosselies de Rookies op sleeptouw voor een uitgebreide rondleiding. Eerst liepen ze door de vertrekhal waar iedereen door de veiligheidscontrole moest passeren. Vandaar ging het richting catacomben van het luchthavengebouw. Daar ontmoetten de stagiairs eerst de dienst CCTV (camerabewaking) waar alle camera’s in het gebouw nauwlettend in de gaten worden gehouden. Een beetje verder zaten de personen van de openbare diensten van Wallonië (Service Public Wallonie – SPW). Zij zijn verantwoordelijk op de luchthaven voor de veiligheid en beveiliging van het domein. Zo zorgen ze er bijvoorbeeld voor dat er geen vogels in de motoren kunnen terechtkomen. De wandeling ging verder naar de ruimte waar alle bagage na het inchecken terechtkomt voor die op het vliegtuig geladen wordt. Daar stonden enkele politiecombi’s klaar die de Rookies meenamen voor een rondrit op en rond het tarmac waarbij de politiemensen de gidsen van dienst waren. Tot slot stopten ze nog even bij de kazerne van de luchthavenbrandweer die zich aan de kant van de start- en landingsbanen bevindt. Na een korte uitleg over hun werking bezorgden de brandweerlui de jongeren een leuk extraatje door hen mee te nemen voor een korte rit in de brandweerwagens.

Een demonstratie van de hondengeleiders sloot het bezoek af. De jongelui mochten nog even op een rij staan waarbij de hond op zoek moest naar drugs die bij één van hen verstopt zat.

Na het slotwoord brachten de taxi’s, zijnde de politievoertuigen van CSD Henegouwen, de jongeren veilig terug naar het centraal station van Charleroi. Bij deze een dankjewel aan Widad Asri en haar team voor deze welgekomen ondersteuning.

De volgende activiteit vindt plaats op 8 en 15 maart bij de Coördinatie- en steundirectie Brussel.

Labels