Emotiefraude - Valse SOS mails

Oplichters via internet hebben een nieuwe truc bedacht. Ze sturen hun slachtoffers een e-mail met een noodkreet die zogenaamd afkomstig is van vrienden en bekenden van het slachtoffer. In de mail vraagt de vriend of bekende geld op te sturen omdat deze "op vakantie is gestrand".

De criminelen die deze methode gebruiken, hacken eerst een Hotmail- of Gmail-account. Daarna kunnen ze bij de Linkedin of Facebookpagina van de 'vriend'. Uit diens naam sturen ze vervolgens de 'pechmail' rond. Daarin schrijft de 'vriend' bijvoorbeeld op vakantie te zijn beroofd en vraagt hij of zij geld over te maken.

Men vermoedt dat Nigerianen achter de oplichtingspraktijken zitten. Een Nigeriaanse bende die vanuit Engeland opereert, verstuurt ook nepmails van banken. In die phishingmails, die steeds professioneler ogen, wordt geprobeerd persoonlijke gegevens binnen te halen om zo iemand geld afhandig te maken.

 

Logo meldpunt emotiefraude

SOS mail

Indien u een mail krijgt van een kennis of vriend in nood, die vraagt om hem te helpen en zo snel mogelijk geld over te maken, wees voorzichtig. Het is zeer goed mogelijk dat de mailbox van un kennis gehackt werd en dat een oplichter dit bericht heeft rondgestuurd met als enig doel u geld afhandig te maken. Vaak zal u gevraagd worden om het geld over te maken via Western Union of MoneyGram.

Wanneer u een dergelijke mail ontvangt, antwoord niet en probeer de rechtmatige eigenaar via een andere weg te bereiken om hem ervan op de hoogte te brengen dat zijn mail account gehackt werd.

In de mails staan meestal verschillende taalfouten. Indien u slachtoffer bent van zulke mail;

  • niet ingaan op deze mail;
  • geen betalingen uitvoeren en onze diensten telefonisch of per mail in kennis stellen.

Indien u toch betaald heeft, gelieve u aan te bieden ten burele voor een aangifte. Breng alle nuttige informatie m.b.t. de mails en uitgevoerde betalingen.

Er bestaat ook een "Meldpunt"

Bent u het slachtoffer van misleiding, bedrog, fraude, oplichting? Of werden uw rechten als consument of onderneming niet gerespecteerd?

Kies dan het scenario dat op uw probleem van toepassing is en doorloop de verschillende stappen om uw probleem te melden aan de bevoegde diensten.

U krijgt steeds een advies waarin we zoveel mogelijk op uw vragen trachten te antwoorden.

De bevoegde diensten analyseren uw melding en stellen mogelijk een onderzoek in. Zij komen niet tussen in uw individueel probleem en verstrekken in principe geen informatie over het onderzoek. Voor uw individueel probleem verwijzen wij uitsluitend naar het advies dat u zal toegestuurd worden.

Wie een probleem wil melden kan daarvoor terecht op https://meldpunt.belgie.be/meldpunt/

 

Labels