Waarschuwing: Oplichters actief die zich voordoen als medewerkers van CARDSTOP

De laatste tijd ontvangen we veel meldingen over oplichters die zich voordoen als medewerkers van Card Stop en slachtoffers overtuigen om via hun bankapp en ITSME-account geld over te maken. Politie CARMA geeft preventietips en vertelt wat te doen in het geval dat je toch slachtoffer wordt van phishing.

De laatste tijd heeft Politie CARMA een alarmerende stijging van meldingen ontvangen over phishingincidenten met een vergelijkbare werkwijze. In de afgelopen 24 uur alleen al hebben we drie meldingen ontvangen. Het is cruciaal dat iedereen waakzaam blijft en zich bewust is van deze oplichtingstruc.

Werkwijze van de oplichters

Oplichters doen zich voor als medewerkers van Card Stop of als bankmedewerkers en benaderen slachtoffers telefonisch of per e-mail. Ze overtuigen hen om via hun bankapp en ITSME-account handelingen uit te voeren die leiden tot geldtransacties naar de rekening van de verdachte. In sommige gevallen proberen de oplichters ook bankkaarten te bemachtigen door een zogenaamde medewerker naar het slachtoffer te sturen. Waakzaamheid is geboden.

Preventieve maatregelen

Om dergelijke situaties te voorkomen, adviseren we het volgende:

  • Wees kritisch bij onverwachte telefoontjes. Vraag altijd om identificatie en verifieer de oproep door zelf het officiële nummer van de instantie (in dit geval Card Stop of een bankinstantie) te bellen.

  • Geef nooit telefonisch bankgegevens door. Echte bankmedewerkers of legitieme instanties zullen hier nooit om vragen.

  • Wees alert op informatie over datalekken. Officiële communicatie verloopt nooit via telefoon of e-mail.

  • Informeer uw bank onmiddellijk bij verdachte oproepen of pogingen tot fraude.

 

Wat te doen als u slachtoffer bent geworden

Indien u toch slachtoffer bent van oplichting of fraude, is snel handelen van cruciaal belang. Binnen twee dagen na het incident kan er veel worden hersteld, en is de kans op het identificeren van daders groter. Volg deze stappen:

  • Bel onmiddellijk uw bank of Card Stop (078 170 170) en laat uw kaarten en/of rekeningen blokkeren. 

  • Verzamel gedetailleerde informatie over de phishingmethode en de verdachte transacties. Een lijst met verdachte opgenomen bedragen of aankopen, inclusief data en plaatsen, is waardevol voor het onderzoek.

  • Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie. 

 

Wij roepen iedereen op om alert te blijven en deze waarschuwing te delen om verdere slachtoffers te voorkomen.

Labels