Verkeersveiligheid troef bij de start van het nieuwe schooljaar!

Het begin van een nieuw schooljaar brengt heel wat verkeersdrukte met zich mee. De toename van fietsende en wandelende kinderen zorgt voor een verhoogd risico op verkeersongevallen. Daarom is het belangrijk om in te zetten op de veiligheid van de zwakke weggebruikers, in het bijzonder in schoolomgevingen en in fietszones. Samen met de scholen wil Politiezone Het Houtsche bijdragen tot meer verkeersveiligheid. 

controle zone 30

Veilig terug naar school

Politiezone Het Houtsche zal tijdens de eerste schooldagen verhoogd zichtbaar aanwezig zijn in de schoolomgevingen. In de eerste plaats regelen we het verkeer op gevaarlijke punten waar veel leerlingen passeren aan het begin en het einde van de schooldag. Ten tweede richten we ons op het verkeersgedrag aan de schoolpoort en op belangrijke routes waaronder fietszones van en naar school. Tenslotte controleren we op het dragen van een veiligheidsgordel, foutparkeren, snelheid en het gebruik van zebrapaden door voetgangers. 

Campagne 30? Bedankt!

Politiezone Het Houtsche lanceerde halfweg april 2024 de campagne ’30? Bedankt’ in Beernem, Oostkamp en Zedelgem. Hiermee wilden we de weggebruikers enerzijds bewust maken om hun snelheid te beperken en hen anderzijds bedanken om zich aan de regels te houden. We zetten in op sensibilisering én handhaving.

In het politiecollege van 15 juli 2024 werd deze campagne geëvalueerd en als positief ervaren. We stelden vast dat onze aanpak werkt. Met de start van het nieuwe schooljaar brengen we de snelheid in de zone 30 opnieuw onder de aandacht, in het bijzonder in schoolomgevingen en fietszones.

  • Sensibilisering

Via boodschappen op sociale media willen we de bevolking van Beernem, Oostkamp en Zedelgem sensibiliseren om zich aan de 30 km/uur te houden. 

  • Je ziet meer
    In een zone 30 heb je gemengd verkeer: schoolkinderen, winkelende mensen, fietsers, voetgangers,….. Het is dus van groot belang dat je traag rijdt want dan zie je méér. Zo kan je altijd op tijd reageren en ongevallen vermijden.
  • Je staat sneller stil als je moet remmen
    Stel, je rijdt in een woonwijk en ongeveer 13 meter vóór je ogen rent plots een kind de straat op.
  • Rij je 30 km/uur en je remt onmiddellijk: dan sta je na 13 meter stil.
  • Rij je 50 km/uur en je remt onmiddellijk: dan sta je pas na 27 meter stil.
  • Een kwetsbare weggebruiker heeft veel meer overlevingskans
    Bij een ongeval aan 30 km/uur, zijn de gevolgen meestal minder zwaar dan bij een hogere snelheid. Hoe sneller je rijdt, hoe harder de klap.

 

Door de snelheid te verlagen, maken voertuigen een groot verschil voor de veiligheid van de zwakke weggebruikers. Het wordt ook leefbaarder voor de buurt door minder geluidsoverlast, minder luchtvervuiling en bovenal meer leefkwaliteit.

Sinds 22 augustus 2024 staat in de bebouwde kom van elke gemeente een tekstkar met een sensibiliserende boodschap. Hiermee willen we de weggebruikers bewust maken om zich aan de snelheid te houden. Diegenen die zich reeds aan de snelheid houden, wensen we te bedanken.

  • Handhaving als sluitstuk

Vanaf 2 september 2024 doet Politiezone Het Houtsche flitscontroles in de zone 30 van de 3 gemeenten. 

Wanneer men zich niet aan de snelheid houdt in een zone 30 dan stijgt de boete per kilometer. Aan 45 km/uur betaal je 35 euro, aan 50 km/uur al 97 euro, aan 55 km/uur 152 euro en aan 60 km/uur betaal je 207 euro. 

Vanaf meer dan 20 km/uur kan dit gepaard gaan met een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs of een verval van het recht tot sturen.

© afbeelding: Geert Stubbe_26/08/2024

 

 

Labels