Onderzoek naar oorzaken van ongevallen met motorrijders

'MOTAC'

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid voerde een diepteonderzoek uit op basis van de gerechtelijke dossiers van 200 zware of dodelijke motorfietsongevallen. De studie 'MOTAC' (MOTorcycle Accident Causation) werd mede gefinancierd door de FOD Mobiliteit en Vervoer. Het is de eerste keer dat er zo'n studie over motorfietsongevallen in België werd uitgevoerd. Het doel was om de oorzakelijke en verzwarende factoren van zware motorfietsongevallen in België vast te stellen en de typische ongevalssituaties te identificeren. Motorrijders vormen immers een kwetsbare groep binnen het verkeer. Wie een motor bestuurt, maakt twaalf keer meer kans op een dodelijk verkeersongeval dan een gemiddelde gebruiker van een motorvoertuig.

Hier kan je het persbericht van 17/06/13 terugvinden.

Let op: Gepaste kledij is verplicht!

Valhelm: De bestuurders en passagiers van drie- en vierwielers met motor en van bromfietsen [ ... ], zonder passagiersruimte, moeten een valhelm dragen.
[De bestuurders en passagiers van motorfietsen moeten een valhelm dragen, behalve wanneer zij de veiligheidsgordel dragen of vervoerd worden in een kinderbeveiligingssysteem en op voorwaarde dat het voertuig een passagiersruimte heeft. Deze bepalingen zijn van toepassing op de driewielers met motor zonder passagiersruimte, waarvan de ledige massa gelijk is aan of hoger dan 400 kg.]
[De valhelm, gedragen door bestuurders en passagiers die in België wonen, moet, voor de maten van de helmen waarvoor de homologatie is vereist, een homologatie dragen waaruit de gelijkvormigheid met de door Ons vastgestelde normen blijkt]
Beschermende kledij: Bestuurders en passagiers van motorfietsen dragen handschoenen, een jas met lange mouwen en een lange broek of een overall, alsook laarzen of bottines die de enkels beschermen.

Labels