Je eerste 1500 km zijn goud waard

De eerste kilometers achter het stuur de gevaarlijkste die je ooit zal afleggen. Zo heb je 3 keer meer kans op een ongeval zolang je nog geen 2.500 km hebt afgelegd in vergelijking met iemand die al 10.000 km of meer op de teller heeft!
Je eerste 1.500 km zijn dus goud waard! Zeker ook omdat de nieuwe GOFORZERO campagne in samenwerking met radiozender MNM je de kans geeft om de eerste kilometers in alle veiligheid af te leggen. Bovendien mag je naar toffe events en verdien je er ook nog eens 1.500 EUR mee, de ideale vakantiejob dus! Heb je jouw rijbewijs minder dan een jaar? Inschrijven voor deze wedstrijd kan tot 1 mei! Daarna worden in de finaleweek 2 jongeren geselecteerd die de ideale vakantiejob winnen! Meer info op de site van MNM.

Lees hieronder ook zeker de handige tips en tricks om je eerste kilometers als chauffeur goed door te komen. Ook voor de ouders hebben we enkele tips.

Tips voor beginnende bestuurders

  • Ik doe zo veel mogelijk ervaring op in situaties waarin ik me op mijn gemak voel: Zoals bij zoveel zaken kun je best eerst oefenen in gemakkelijke situaties (korte afstanden in mijn wijk, overdag, met een ervaren begeleider …) en de moeilijke zaken stap voor stap aan te leren ('s nachts rijden, met veel passagiers, op een onbekende locatie, in de stad tijdens de spitsuren,…).
  • Ik verkies om te rijden met een ervaren begeleider: Je leert altijd veel van ervaren chauffeurs (elke verantwoordelijke chauffeur uit jouw omgeving die sinds minstens 8 jaar in het bezit is van een rijbewijs). Aarzel dus niet om te kiezen voor begeleid rijden!
  • Ik zorg er voor dat ik me goed voel voor vertrek: Heb je ruzie met iemand gehad? Heb je vervelend nieuws gekregen? Dan zal je aandacht niet volledig op de weg liggen… Wacht dus even tot je gekalmeerd bent alvorens achter het stuur te kruipen. Ook als je vermoeid bent, kan je rit erg gevaarlijk worden. 17 uur niet slapen komt overeen met een alcoholgehalte van 0,5‰ ! Dus als je je moe voelt, slaap dan gedurende 15 minuten, niet langer, alvorens verder te rijden.
  • Ik plan mijn traject op voorhand: Je GPS instellen, vastzitten in de file, een omleiding volgen… Zoveel situaties die stress kunnen veroorzaken en je aandacht kunnen afleiden. Denk er dus steeds aan om je route op voorhand uit te stippelen en om voldoende tijd te voorzien om op je bestemming te geraken.
  • Ik stel mijn playlist samen vóór vertrek: Het soort muziek dat je beluistert kan invloed hebben op je gedrag. Kies dus muziek die je helpt om je rust en je kalmte te bewaren in elke situatie.
  • Ik kijk altijd wat er in de verte gebeurt: Onervaren bestuurders hebben de neiging om te veel te kijken naar hun onmiddellijke omgeving in plaats van het totaalplaatje in de gaten te houden. Kijk dus ook goed wat er in de verte gebeurt. Zo kun je op eventuele gevaren en op gedragingen van je voorliggers anticiperen.
  • Ik ben geduldig en ik leef de snelheidslimieten na: Overhaast te werk gaan in het verkeer is nooit een goed idee. Je voertuig is bovendien veel moeilijker te besturen als je te snel rijdt. Je stopafstand wordt ook meteen een stuk langer….
  • Ik rijd nooit met de auto als ik onder invloed ben: Onder invloed rijden heeft een negatief effect op de rijstijl van alle bestuurders, maar dit effect is nog veel groter voor onervaren bestuurders. Dit komt door een gebrek aan automatismen. Een beginnende chauffeur doet er gemiddeld 3 jaar over om deze automatismen aan te leren. Een alcoholgehalte van 0,5‰ verdubbelt bovendien al het risico op een ernstig ongeval… En als je drugs en alcohol combineert, dan krijg je een explosieve cocktail.
  • Auto in = GSM uit: Wist je dat als je gedurende 2 seconden niet naar de weg kijkt, het risico op een ongeval verdubbelt? Denk eraan om je GSM uit te zetten als je rijdt. Zo word je niet afgeleid. Eventuele bellers kunnen altijd een bericht in je mailbox achterlaten.
  • Als ik rijd, neem ik de beslissingen: Passagiers kunnen soms een negatieve invloed hebben op het gedrag van de bestuurder. Passagiers kunnen de bestuurder afleiden of hem ertoe aanzetten om meer risico's te nemen. Dus laat iedereen weten dat jij de baas bent! Jij neemt de beslissingen, jij kiest de muziek, bepaalt de temperatuur. Je kan jouw copiloot natuurlijk altijd vragen om je te assisteren, zo houd je altijd je blik op de weg. Jij zorgt er wel best zelf voor dat iedereen zijn gordel omdoet voor vertrek.

Tips voor ouders

Jouw zoon of dochter heeft net zijn/haar rijbewijs behaald? Hier volgen enkele tips hoe je hen best kan helpen tijdens hun eerste kilometers!
Het is cruciaal hen goed te begeleiden tijdens de eerste maanden/jaren als jonge bestuurder. Na 10.000 kilometer hebben ze al een zekere ervaring op gedaan. Het duurt ongeveer 3 jaar om als beginnende chauffeur alle automatismen aan te leren.

  • Geef steeds het goede voorbeeld achter het stuur: Uit meerdere studies blijkt dat de rijstijl van de jongeren sterke gelijkenissen vertoont met die van de ouders. Let dus op dat je hen geen fout gedrag aanleert.
  • Help hen om hun terugrit op voorhand te organiseren: De terugrit zal veiliger verlopen als je deze op voorhand voorbereidt. Het beste is om de jongere enkele vragen te stellen vóór vertrek. Waar ga je naartoe? Wie zijn je passagiers of wie is je chauffeur? Hoe laat kom je naar huis?
  • Spoor hen aan om onder begeleiding te rijden: In het begin worden ze best begeleid door een ervaren bestuurder (elke verantwoordelijke chauffeur die sinds minstens 8 jaar in het bezit is van een rijbewijs). Die kan hen wijzen op eventuele gevaren en hen leren defensief en anticiperend te rijden.
  • Begeleid hen maximaal: Een jongere die sinds kort een auto heeft, kan in zijn enthousiasme soms het belang van de verkeersregels uit het oog verliezen. Het is dus belangrijk om hen goed te begeleiden en hem eraan te herinneren wat de belangrijkste regels zijn om veilig met de auto te rijden.

Labels