Keuzemenu 112! ?

Vanaf 11/02/2020, de 112-dag, zal in België één keuzemenu ingevoerd worden voor het noodnummer 112. 

Dankzij het keuzemenu moet je, als je dringende hulp nodig hebt, het nummer van de hulpdienst die je nodig hebt niet meer onthouden.

Het keuzemenu maakt het gemakkelijker om in noodsituaties een keuze te maken en heeft tot doel te vermijden dat de oproep van de persoon moet worden doorgeschakeld. Het menu lijkt op de App 112 BE, die voorstelt om het type hulp dat je nodig hebt door middel van een  icoontje (ambulance, brandweer of politie)  te kiezen. Zowel via de app als via het keuzemenu word je onmiddellijk met de juiste noodcentrale in verbinding gebracht. 

Hoe werkt het keuzemenu?

Keuzemenu 112

Indien je dringend hulp van een ziekenwagen, de brandweer of de politie nodig hebt, moet je het volgende doen:

1. Bel naar het noodnummer 112

2. Luister naar de boodschap:

   « Noodcentrale. 

      Voor ziekenwagen of brandweer, druk 1. 

      Voor politie, druk 2.
»

3. Maak je keuze: 1 of 2 

4. Indien je geen keuze maakt, herhaalt de boodschap zich:

    « Voor ziekenwagen of brandweer, druk 1.

      Voor politie, druk 2. 

      Blijf aan de lijn. We verbinden u door.
»

5. Blijf aan de lijn: een operator zal uw oproep beantwoorden.

Eerst hoor je dus het keuzemenu. Zodra je je keuze valideert door op 1 of 2 te drukken word je doorgeschakeld naar een operator van de juiste noodcentrale. Indien je geen keuze maakt, wordt de boodschap één keer herhaald en word je daarna automatisch doorgeschakeld naar de noodcentrale die territoriaal bevoegd is. Indien je een verkeerde keuze maakt, word je, net zoals nu, door de operator naar het juiste oproepcentrum doorgeschakeld. 

Je zal in alle gevallen geholpen worden indien je naar het noodnummer 112 belt, ook als het niet lukt om een keuze te maken, of als je geen of de verkeerde keuze zou gemaakt hebben. 

Meer info? Klik HIER

Bron: www.sos112.be

Labels