RITSEN DOE JE ZO!

Al bijna 4 jaar is het verplicht om te ritsen wanneer het verkeer sterk vertraagt, waar een rijstrook wegvalt. Ritsen zorgt voor een vlotte doorstroming én voor veiliger verkeer. Jammer genoeg ritsen heel wat chauffeurs nog steeds niet correct! Zo ontstaan er irritaties, agressie en gevoelens van onveiligheid bij andere chauffeurs.

Hoe rits je veilig en vlot?

Invoegen kan behoorlijk stresserend zijn, zeker bij onverwachte wegversmallingen zoals wegwerkzaamheden. Zolang er weinig verkeer is, zijn er weinig 'conflicten' met bestuurders op een andere rijstrook, en dus weinig problemen om in te voegen. Maar wegversmallingen leiden nu eenmaal vaak tot grotere verkeersdrukte, waarbij de capaciteit om voertuigen te verwerken plots halveert. Hierdoor vormt zich veelal snel een file.

Ritsen doe je zo!

Het ritsprincipe is verplicht op plaatsen waar er een rijstrook wegvalt en wanneer het verkeer sterk vertraagt (op alle wegen waar er ten minste twee rijstroken betrokken zijn, in dezelfde rijrichting). De bestuurder moet op zijn rijstrook blijven rijden tot aan de versmalling om vervolgens in te voegen in de aangrenzende rijstrook waar het verkeer zich verderzet. De bestuurders die zich reeds op deze rijstrook bevinden moeten beurtelings een bestuurder laten invoegen.

Het ritsprincipe is een algemene regel die nageleefd moet worden, zonder dat er signalisatie nodig is.

Enkele tips:

  • Zo lang mogelijk doorrijden op de rijstrook die gaat wegvallen;
  • Op ongeveer 300 meter voor de versmalling (vaak aangegeven met een bord) je rijsnelheid aanpassen aan de snelheid van de voertuigen op de aanliggende strook;
  • Voertuigen op aanliggende strook maken vrijwillig ruimte om invoegend voertuig tussen te laten;
  • Op circa 50 meter voor de versmalling zonder afremmen en verstoringen in de ontstane ruimte invoegen, zodat invoegend voertuig en de achterligger de rit kunnen vervolgen.

Rits vooraan, file zo gedaan!

Ritsen doe je met twee en werkt dus enkel als zowel de automobilisten op de wegvallende rijstrook als deze op de aanliggende rijstrook de regels respecteren. Als iedereen honderden meters te vroeg al braaf begint aan te schuiven op de aanliggende strook, terwijl de rijstrook die gaat wegvallen helemaal leeg blijft of als de chauffeurs op de aanliggende strook het invoegen van andere chauffeurs blokkeren, werkt ritsen niet. Nochtans, door beurtelings in te voegen aan de flessenhals zelf geraak je er eens zo snel door.

Op de website www.ritsendoejezo.be kan alle informatie over ritsen nog eens worden nagelezen.

Labels