Resultaten controles 'ladingzekering' en 'aanhangwagens'

Naar aanleiding van klachten en vaststellingen van ladingverlies op het traject naar de UNAL-site werd op zaterdagvoormiddag (08/06) een actie 'Ladingzekering' gehouden. In de namiddag verplaatsten onze ploegen zich richting Lierde waar de focus lag op de controle van aanhangwagens. 

Actie ladingzekering

Veilig laden = veilig rijden!

Ladingzekering is het correct vastzetten van goederen in of op een voertuig om te voorkomen dat deze gaan schuiven of vallen tijdens het transport. Dit is cruciaal voor de verkeersveiligheid en om schade aan de lading te voorkomen. Soms worden de regels m.b.t. ladingzekering als ‘overbodig’ of ‘tijdverlies’ afgedaan. Vaak gehoorde argumenten zijn: ‘Dat is zwaar genoeg, dat zal niet verschuiven’ of ‘We hebben een dergelijke zending al honderden keren verstuurd en er is nog nooit iets gebeurd’. Toch worden in België jaarlijks meer dan 10.000 ladingen verloren. Een goede lading is in de eerste plaats belangrijk voor de veiligheid van de chauffeur. Bij problemen is hij of zij meestal het eerste slachtoffer. Een op de vier ongevallen met vrachtwagens is onder meer aan een slecht vastgezette lading te wijten.

Naar aanleiding van klachten en vaststellingen van ladingverlies op het traject naar de UNAL-site werd op zaterdagvoormiddag (08/06) een actie 'Ladingzekering' gehouden. In de namiddag verplaatsten onze ploegen zich richting Lierde waar de focus lag op de controle van aanhangwagens. 

De controles vonden plaats op onderstaande locaties en tijdstippen:

  • N495 (G'bergen) ter hoogte van kmp 0.5, van 07u30 tot 11u00
  • N 495 (G'bergen) ter hoogte van kmp 3.5, van 11u00 tot 12u15
  • N8 (Lierde) ter hoogte van kmp. 36 


In totaal werden 20 ademtesten en 2 speekseltesten afgenomen, iedereen was 'safe'.

3 bestuurders waren niet in regel m.b.t. 'ladingzekering'. Zij kregen een onmiddellijke inning. 

2 vrachtwagens vertoonden technische gebreken en/of voldeden niet aan de technische eisen. De banden van één van deze vrachtwagens waren zo erg versleten (zie foto) dat het voertuig werd geïmmobiliseerd en de banden onmiddellijk ter plaatse werden vervangen. Rijden met versleten banden is gevaarlijk, vooral bij natte of gladde omstandigheden. Met versleten banden heb je namelijk minder controle en een langere remafstand! De bestuurder kreeg dan ook een fikse boete van 1350 euro.

Verder werden onderstaande overtredingen vastgesteld:

  • 4 onmiddellijke inningen inzake gordel
  • 1 onmiddellijke inning inzake gordel én gsm-gebruik achter het stuur
  • 1 onmiddellijke inning voor het niet kunnen voorleggen van een  vervoersvergunning
  • 1 onmiddellijke inning inzake kinderzitje
  • 1 onmiddellijke inning voor het niet-opstellen van een CMR(*) voor het vervoer voor rekening van derden
  • 1 onmiddellijke inning inzake 'tuning' (uitlaat niet-conform)
  • 1 onmiddellijke inning inzake inschrijving

    (*) De vrachtbrief, genaamd “CMR”, is een belangrijk document dat de Wet oplegt voor ieder transport dat uitgevoerd wordt door een vervoersonderneming voor rekening van derden.

Labels