Nieuwe verkeersregels sinds 1 oktober 2022: de 10 belangrijkste veranderingen

Op 1 oktober veranderden heel wat zaken aan de Belgische Wegcode. Zo zijn de begrippen 'middenrijbaan' en 'zijdelingse strook' nieuw, zijn er enkele verkeersborden verdwenen en toegevoegd, en werd de definitie van 'geparkeerd voertuig' aangevuld met specificaties voor elektrische of hybride voertuigen.

Nieuwe verkeersregels

Sinds 1 oktober 2022 zijn er verschillende wijzigingen aan de verkeersregels van kracht.

Een overzicht van de belangrijkste veranderingen aan de Belgische Wegcode:

1. De “middenrijbaan” maakt nu deel uit van de wegcode

Het is een centrale rijbaan met een rijstrook voor gemotoriseerd verkeer, afgebakend door twee zijdelingse stroken voor kwetsbare weggebruikers zoals fietsers bromfietsers en voetgangers. De breedte van de middelste rijstrook laat niet toe dat twee voertuigen elkaar kruisen. Zij mogen de zijdelingse stroken gebruiken bij het kruisen, zonder voetgangers en fietsers in gevaar te brengen.

De “zijstrook” is geen fietspad, maar maakt ook geen deel uit van de rijbaan. De fietsers moeten die zijstrook wel gebruiken.

Middenrijbaan

2. De gebruikers van speed pedelecs mogen voortaan door het rode licht rijden als er verkeersborden B22 of B23 staan

Bromfietsers klasse A vallen hier niet onder en moeten altijd stoppen voor het rode licht!

Verkeersbord B22
Verkeersbord B23

3. Voortaan mogen speed pedelecs ook rijden op fietspaden met een verkeersbord D9

Dit was reeds het geval voor bromfietsen klasse A. Als de maximumsnelheid 50 km/u of minder is, is dat een recht, maar geen verplichting. Als de snelheidslimiet hoger is, is een het verplichting om het fietspad te volgen.

Verkeersbord D9

4. Een nieuw verkeersbord (E9j) wordt ingevoerd

Het laat toe om op eenzelfde parkeerplaats het parkeren afwisselend in de tijd voor te behouden voor verschillende categorieën van voertuigen (bv. fietsen van 7u30 tot 18u en auto’s van 18u tot 7u30)

Verkeersbord E9j

5. Het verkeersbord C48 verdwijnt

Het werd geplaatst om het gebruik van de cruise control op bepaalde plaatsen te verbieden. Het verdwijnen ervan is vrij logisch, aangezien het nooit mogelijk is geweest de naleving van dit verkeersbord te controleren. Steeds meer wagens zijn bovendien uitgerust met een ‘adaptive cruise control’ de rekening houdt met de voorgangers.

Het verkeersbord C49 verdwijnt ook.

Verkeersbord C48
Verkeersbord C49

6. Het in 2021 opgeheven F113 verkeersbord (“einde fietsstraat”) is nu terug in de wegcode ingeschreven

Het gebruik ervan is niet verplicht. Bij afwezigheid eindigt de fietsstraat altijd bij het volgende kruispunt.

Verkeersbord F113

7. Een nieuw verkeersbord A50 waarschuwt voor file

Het werd al gebruikt op dynamische borden op ringwegen en autosnelwegen. Het maakt deel uit van een reeks modernere verkeersborden.

Verkeersbord A50

8. Het gebruik van geel-oranje richtingaanwijzers is nu toegelaten voor fietsen

Die waren vroeger verboden door artikel 29 van de wegcode. De fietser moet niettemin met een armgebaar wel aangeven dat hij van richting wil veranderen.

 

9. De definitie van velomobiel en ligfiets wordt opgenomen in de wegcode

Bij snelheidsregimes van 50 km/u en minder mogen ze op de rijbaan rijden, zelfs wanneer er een fietspad of D10 is (de gewone fietsers moeten op het fietspad of de D10 blijven).

Velomobiel
Verkeersbord D10

 

10. Elektrische voertuigen die parkeren op een plaats met een oplaadpunt moeten verplicht aangesloten zijn

Anders mogen ze niet daar blijven. De hybride voertuigen zijn er ook toegelaten.

Labels