Laat je niet SMISHEN!!

Cybercriminelen sturen steeds vaker misleidende sms’jes en WhatsApp-berichten namens overheden, banken en andere bedrijven.  Hoe herken je 'Smishing' en wat doe je eraan?

Smishing is de sms-variant van phishing (= frauduleuze e-mails). Je wordt gevraagd om je persoonlijke gegevens in te vullen, een kleine betaling te doen of een app te installeren – maar dan via sms. Installeer je zo’n app, dan kijkt die mee met alles wat jij op je telefoon doet. Zo krijgen criminelen ook je wachtwoorden in handen.

Smishing is extra verraderlijk omdat de meeste mensen geen spam op hun telefoon verwachten.

Smishing

'Smishing' uit naam van een bankinstelling

Bekende voorbeelden zien er ongeveer zo uit:

Uw bankkaart is verouderd en vervalt overmorgen. Vraag uw bankkaart geheel gratis aan en voorkom blokkade van uw bankpas via: x.co/bank”.

"Voorkom opschorting van uw rekening en valideer uw rekening op: https://......."

In werkelijkheid proberen de criminelen je te verleiden om je inloggegevens in te vullen op deze 'phishing-site' die onder controle van de criminelen staat. De crimineel gebruikt de gegevens om in te loggen op je bankaccount en zal proberen geld van je rekening af te halen.

Waar je ook bankiert, je bank zal je nooit per sms vragen om in te loggen, belangrijke informatie in te vullen of een app te installeren. Twijfel je toch? Dan kun je beter even bellen naar je bank.

Andere vormen van 'Smishing'

Een sms-bericht met de boodschap dat een betaling 2 maal gebeurde. Er wordt gevraagd om op een link te klikken om de tweede betaling terug te vorderen. Hoe attent van dit bedrijf toch??  NIET DUS.... Het sms-bericht ziet er niet onmiddellijk verdacht uit, evenmin als de link. Toch is dit een onmiskenbare poging tot oplichting.

Wie op de link klikt, bereikt een login-scherm. In een volgend scherm worden gegevens gevraagd: je bank, de naam op je kaart, je kaartnummer en vervaldatum. Vervolgens wordt er ook gevraagd naar je telefoonnummer. Als je al deze stappen doorlopen hebt, zal een oplichter telefonisch contact met je opnemen om de betaling af te ronden.

Wat te doen als je dergelijke sms krijgt?

  • Klik niet op de link in het sms-bericht en verwijder het meteen
  • Als je wel geklikt hebt, vul de velden verder niet in en breek elke interactie af
  • Wordt er gevraagd om een App te installeren? Doe dit niet!
  • Als je tijdens het telefonische contact of via de link toch tot betaling bent overgegaan of al je gegevens hebt verstuurd, raden wij aan om je bank te contacteren en direct aangifte te doen bij de politie.

Valse berichten, ook valse sms-berichten, kan je steeds doorsturen naar verdacht@safeonweb.be. Betreft het een sms'je, dan hoef je enkel een screenshot te nemen en dit door te sturen. Op die manier wordt de frauduleuze link in het sms'je direct geblokkeerd en kunnen cybercriminelen minder slachtoffers maken!

 

Labels