Val op in het verkeer!

Jaarlijks vallen er nog teveel slachtoffers in het verkeer, omdat ze nauwelijks zichtbaar waren. Zeker nu het terug vlugger en langer donker is, is het heel belangrijk om op te vallen in het verkeer! Want het is niet omdat jij een auto ziet afkomen, dat hij je ook ziet in het donker! Vergeet dus niet om je fietsverlichting voor én na de school- of werkdag aan te steken.

zichtbaarheid loper in het donker

Ook als voetganger/jogger is het heel belangrijk om in donkere dagen zichtbaarder te zijn.

Als voetganger (behalve voor groepen) is het niet verplicht om verlichting of reflecterende kledij te dragen, maar is het toch sterk aangeraden. Met het dragen van donkere kledij, ben je pas vanaf een afstand van 20 meter zichtbaar voor autobestuurders. Met het dragen van reflecterende kledij of het gebruiken van verlichting verhoog je die zichtbaarheid tot een afstand van 150 meter. Ook overdag vallen de fluo-kleuren meer op dan donkere kleuren.

Ook als jogger is reflecterende kledij dragen een pluspunt, dit combineer je zelfs het best met een extra lichtje. Ligt jouw looptraject langs de straat, loop dan altijd tegen het verkeer in, zo zie je het verkeer naderen. Loop je graag met je favoriete muziek op de achtergrond, beperk je dan tot slechts één oortje. Zo hoor je nog altijd het verkeer rondom je.

Dit filmpje van de  Vlaamse Stichting Verkeerskunde toont je het nut van reflecterende kledij: https://youtu.be/YJiuyCvQiGo

Wat met fietsers en andere voortbewegingstoestellen?

Als fietser, of gebruiker van andere voortbewegingstoestellen zoals hoverboards, steps, skateboards, monowheels, segways, …  is het wel verplicht om verlichting te hebben. Zij dienen zowel vooraan als achteraan een licht te hebben. Vooraan dient men een wit of geel licht te hebben en achteraan een rood licht. De lichten dienen gebruikt te worden bij het vallen van de avond, het doorbreken van de dag en wanneer de zichtbaarheid beperkt is tot een afstand van 200 meter. Het rode achterlicht moet ’s nachts, bij heldere weersomstandigheden, minstens van 100 meter ver zichtbaar zijn.

De verlichting dient niet noodzakelijk aan de fiets bevestigd te zijn, deze mag ook aan de kledij of rugzak hangen.

Belangrijk is daarbij wel dat je kiest voor verlichting die voldoende licht geeft om je opvallend door het verkeer te loodsen. Met verlichting van 50 à 100 lumen ben je goed zichtbaar wanneer er veel straatverlichting is. Bij slecht verlichte wegen, kies je best voor 100 tot 500 lumen en bij onverlichte wegen gebruikt je best een minimum van 500 lumen.

Het is niet van belang of je verlichting flikkert of gewoon blijft branden, wel dient je verlichting te blijven branden wanneer je even stilstaat zoals bijvoorbeeld aan een rood licht of een overweg. Bij de oudere dynamoverlichting is dit dus niet het geval, ook wanneer het wegdek nat is werkt deze veel minder. De dynamoverlichting vervang je dus het best of gebruik er extra verlichting bij.

Ook is het van groot belang, dat je regelmatig de batterij van je verlichting controleert en/of vervangt. Er bestaat ook verlichting die oplaadbaar is via USB-kabel, deze kan je dus opladen terwijl je aan het werk bent op computer of via een powerbank.

Tevens kan je ook nog kiezen voor extra verlichting zoals led-lampjes in de wielen, spaakverlichting, laserlampjes die op een fietspad projecteren, … . Op deze manier ben je nog zichtbaarder op de weg!

Boetes en sancties

Onze politiezone houdt regelmatig controles op het gebruik van verlichting. Wat zijn de sancties:

  • 12-16 jaar: opstellen van een jongeren proces-verbaal. Wie een jongeren proces-verbaal krijgt, zal later uitgenodigd worden voor een verkeersklas;
  • 16-18 jaar: opstellen van een proces-verbaal;
  • meerderjarigen: opstellen van een onmiddellijke inning (of boete van 58 euro – overtreding van de eerste graad).

Bron: Vlaamse Stichting verkeerskunde

Labels