PAS - Politie@School

Een politiemedewerker bezoekt twee keer per schooljaar een klas van het zesde leerjaar. We stellen ons voor als lokale politiezone en maken een aantal thema’s bespreekbaar. We bouwen aan een goed contact met de jongeren en willen bijdragen tot hun weerbaarheid tijdens hun middelbare school.

Logo Politie aan School

Een geschiedenis van contact tussen jongeren en politie

Al lange tijd, en op verschillende manieren, staan politiemedewerkers van onze politiezone op verschillende manieren in contact met leerlingen van de lagere school. In het jaar 2000 werd het project ‘Klasadoptie’ in het leven geroepen, een project waarbij politieagenten een klas zesdejaars van de Leuvense basisscholen een schooljaar lang adopteerde.

Vanaf september 2024 schakelt onze politiezone een versnelling hoger met het PAS-project (of P@S, Politie@School). ‘Politie aan School’ vervangt het Klasadoptie-project, maar beoogt dezelfde doelen: we brengen leerlingen van het zesde leerjaar in contact met politiemedewerkers, met het oog op een goed contact in de toekomst. Bijkomend willen we als politiedienst bijdragen tot het weerbaar maken van de jongeren, die tijdens hun verblijf op de middelbare school geconfronteerd worden met vele uitdagingen.

Elke basisschool op het grondgebied van onze politiezone kan zich aansluiten bij het PAS-project. Een PAS-agent gaat tijdens het schooljaar per klas zesdejaars twee keer langs. We stellen ons voor als lokale politiezone en we praten over onze rol in de samenleving. We stellen ons materiaal voor en bekijken met de leerlingen waarom zij op de politie beroep zouden kunnen doen. Hoe bel je naar de noodcentrale? Ook dat maakt deel uit van het eerste contactmoment.

Tijdens een tweede contactmoment behandelen we op een interactieve manier enkele uiteenlopende thema’s. We hebben onder meer aandacht voor de belangrijkste verkeersregels, alcoholgebruik en ongewenst gedrag. Tijdens beide contactmomenten verplaatsen we ons maximaal in de leefwereld van de leerlingen en luisteren we naar wat de groep ons te vertellen heeft. Het is geenszins de bedoeling dat de politieambtenaar les geeft; we willen een aantal belangrijke boodschappen meegeven, maar interactie, vraag en antwoord staan centraal.

Het preventie-aspect

Het PAS-project werd ontwikkeld met input vanuit het gekende M.E.G.A.-project, de Preventiedienst van onze stad en de ervaringen vanuit het Klasadoptie-project. 

Er bestaan al een groot aantal initiatieven om jongeren, in het kader van preventie, in aanraking te laten komen met verschillende thema’s. Toch blijken de gesprekken met een geüniformeerde politiemedewerker een grote, positieve, invloed te hebben op de weerbaarheid van kinderen. Als politiedienst beschouwen we ook de jongeren (de generatie van de toekomst) als een belangrijke partner waarmee we aan een veilige en aangename stad werken. We investeren dan ook graag in hun individuele ontwikkeling, en in de band die we met hen kunnen opbouwen.

We kiezen er bewust voor om, net zoals vele initiatieven op het vlak van preventie, te werken met jongeren uit het zesde leerjaar. De reacties van de jongeren leren ons dat deze leeftijdsgroep best ontvankelijk is voor boodschappen die van een autoriteit komen. Tegelijkertijd staan diezelfde leerlingen voor een belangrijke stap in hun leven: de overgang naar de middelbare school en alle uitdagingen die daarbij komen kijken. 

Contact

Heb je vragen over het PAS-project? Onze coördinatoren staan je met alle plezier te woord. Stuur gerust een e-mail naar pz.leuven.pas@police.belgium.eu.

Ook als je als basisschool of leerkracht van een klas zesdejaars graag zou willen deelnemen aan het PAS-project, kan je dit via bovenstaand e-mailadres laten weten.