“Veiligheid en leefbaarheid naar een hoger niveau tillen”

Sinds 1 september is de GAS-reglementering ingevoerd in de gemeente Voeren. Deze nieuwigheid heeft invloed op de werking van de lokale politie. De inspecteurs zullen namelijk toezien of de nieuwe reglementering wordt nageleefd door de burgers. “Het is niet de bedoeling om de inwoners te pesten, maar om de veiligheid en leefbaarheid in de gemeente naar een nog hoger niveau te tillen”, aldus waarnemend korpschef Alain Stas.

Foto Sluikstort

Twee prioriteiten die de gemeente heeft gesteld in de GAS-reglementering zijn sluikstorten en foutparkeren. “Dat is niet zomaar gedaan”, aldus waarnemend korpschef Alain Stas. “Sluikstorten en foutparkeren kwamen tijdens de bevolkingsbevraging (uitgevoerd in 2015) naar boven als de grootste ergernissen bij de inwoners van de gemeente Voeren.” Het reglement is van toepassing voor iedereen vanaf 14-jaar die zich op het grondgebied bevindt. Zowel de inwoners als toeristen zullen zich dus aan de nieuwe reglementering dienen te houden. De maximumboete voor een volwassene is 350 euro, voor een minderjarige ligt dat bedrag op 175 euro.

Wat betreft het aanpakken van de overlast veroorzaakt door sluikstorten zorgt de invoering van GAS voor een belangrijke verandering. “Vanaf heden kunnen we actief de dader opsporen omdat er effectief een straf kan volgen in de vorm van een geldboete. Voordien beperkten we ons enkel tot het vaststellen van het sluikstort en de opruiming ervan”, aldus waarnemend korpschef Alain Stas. “Dankzij de invoering kunnen we dus sluikstorten en andere vormen van overlast zoals nachtlawaai, afvalverbranding en loslopende dieren aanpakken met een lik-op-stuk beleid. Dat zal het gevoel van straffeloosheid bij de overlastbezorger doen dalen.”

Naast sluikstorten is foutparkeren de tweede prioriteit. “Parkeren op de stoep komt nog te veel voor in Voeren”, aldus Alain Stas. “Vaak beseft men niet welke gevolgen dit gedrag kan hebben. Doordat er auto’s op de stoep staan, is de zwakke weggebruiker verplicht om uit te wijken naar de openbare weg. Dat kan voor gevaarlijke situaties zorgen; zeker nu de schoolgaande jeugd weer met de fiets of te voet naar school gaat.” Foutparkeren zal niet overal tegelijk in de gemeente worden aangepakt. Dat is enkel mogelijk waar de infrastructuur in orde is en waar er voldoende alternatieven zijn. “In eerste instantie gaan we sensibiliserend en informerend optreden, zodat de inwoners op de hoogte zijn van de nieuwe reglementering. Effectief verbaliseren doen we vanaf het moment er voldoende alternatieven zijn. Het doel is namelijk om een veiligere en leefbaardere gemeente te creëren en niet om de inwoners te pesten”, besluit waarnemend korpschef Alain Stas.

Labels