Bezit je een bewakingscamera? Volg hier de verplichte registratieprocedure

Sinds 25 mei 2018 is een wijziging in de camerawetgeving ingetreden. Als u een bewakingscamera plaatst, dan moet u onze politiediensten daarvan op de hoogte brengen en een aangifte indienen op de website www.aangiftecamera.be voor camerabewaking. 

Camerabewaking

Wat houdt dit in?

  • Goed nieuws! De aangiften van uw bewakingscamera's zullen voortaan gratis zijn;
  • Wilt u een nieuw camerabewakingssysteem installeren? Geen probleem! U moet uw systeem aangeven op de nieuwe applicatie, uiterlijk de dag vóór de ingebruikneming, zoals wettelijk voorzien.
  • U had uw bewakingscamera's reeds aangegeven op het elektronisch loket van de CBPL? Om uw gegevens bij te werken, moet u uw camera's eveneens aangeven op deze nieuwe applicatie. Er werd een overgangsperiode van twee jaar voorzien om u de tijd te geven dit te doen; u heeft dus tot uiterlijk 25 mei 2020 om in orde te zijn wat dit punt betreft.
  • U moet erop toezien dat uw aangifte up-to-date is, door deze ten minste jaarlijks te valideren.
  • Zoals voorzien is door de Europese Verordening Gegevensbescherming (GDPR), legt de Camerawet u eveneens de verplichting op om een register van uw beeldverwerkingsactiviteiten bij te houden. Dit register moet, op aanvraag, ter beschikking worden gesteld van de Gegevensbeschermingsautoriteit (de vroegere CBPL) om haar de mogelijkheid te bieden haar controleopdracht uit te voeren. Dit register zal een schriftelijke vorm aannemen, al dan niet elektronisch, en moet worden bijgewerkt.

Voor de toegang tot het elektronisch loket dien je jezelf te identificeren door middel van je elektronische identiteitskaart, een burgertoken, of een unieke veiligheidscode via een mobiele applicatie (zoals wanneer u uw belastingsaangifte via tax-on-web wil indienen).

De gebruikshandleiding van dit nieuwe aangiftesysteem voor bewakingscamera's is beschikbaar op www.BeSafe.be. Je kan tevens extra informatie over deze wijziging terugvinden in de volgende artikels:

Heb je een vraag over dit nieuwe aangiftesysteem? Contacteer de helpdesk "Camera" van maandag tot vrijdag tussen 9u en 17u op het volgende nummer: 02/739 42 80 of op het mailadres helpdeskcamera@eranova.fgov.be.

Labels