Febelfin waarschuwt voor kluisrekeningfraude en bankkaart phishing aan huis

Febelfin waarschuwt voor deze kluisrekeningfraude en bankkaart phishing aan huis die momenteel in opmars zijn. De sector herinnert eraan dat een bank of medewerkers hun klanten nooit naar hun codes zullen vragen, noch hen zullen aanzetten tot overschrijvingen, zij het per telefoon, SMS, e-mail of bij de klant thuis.

febelfin

Kluisrekeningfraude: een vaste modus operandi

Kluisrekeningfraude, waarvan de slachtoffers heel vaak senioren zijn, begint vaak met een phishingbericht dat cybercriminelen per e-mail, sms, Whatsapp of sociale media versturen. 

Dit bericht bevat een link die jou naar een valse website brengt waar wordt gevraagd om persoonlijke gegevens in te voeren, zoals je naam, telefoonnummer, (krediet)kaartnummer en persoonlijke bankcodes.

Zodra je deze gegevens hebt ingevuld, kunnen de oplichters met hun frauduleuze handelingen beginnen: ze nemen contact met je op en doen zich voor als een medewerker van je bank en leggen uit dat er verdachte transacties op jouw rekening zijn verricht. Vaak slaat ment deze stap waarbij men een phishing-bericht gebruikt ook over, en bellen ze jou gewoon op met heel veel overtuigingskracht. Ze zullen alles doen om je vertrouwen te winnen en zullen niet twijfelen om te verwijzen naar eerder uitgevoerde transacties.

De oplichters zullen dan aanbieden om jouw geld over te maken naar een veilige rekening, namelijk de zogenaamde kluisrekening. Maar die rekening bestaat helemaal niet. En als je toch geld overmaakt naar deze valse ‘veilige rekening’, komt het terecht op de rekening van een geldezel. Vanaf dan wordt het door jou overgemaakte bedrag doorgesluisd naar de rekening van de cybercriminelen.

Een nepbankier aan je deur, oftewel bankkaart phishing aan huis

De modus operandi bij deze fraudevorm is vergelijkbaar met die van kluisrekeningfraude: in dit geval ontvangt het slachtoffer ook een telefoontje van een zogenaamde bankmedewerker. De valse bankmedewerker belt je op om uit te leggen dat er verdachte transacties op je rekening zijn opgemerkt en biedt aan om bij jou thuis langs te komen om de situatie op te lossen. De oplichter komt dus letterlijk naar je huis. De fraudeur laat je dan bijvoorbeeld inloggen bij jouw online bank. Zo kan die gemakkelijk je persoonlijke code noteren. Daarna knipt hij de bankkaart voor je eigen ogen door, nadat hij die eerst snel omgewisseld heeft of hij knipt zorgvuldig naast de chip. De fraudeur heeft dan alles wat hij nodig heeft om geld van je bankrekening te halen.

Febelfins advies om te voorkomen dat je wordt opgelicht

  • Geloof niet blindelings de e-mails of berichten die je ontvangt! Cybercriminelen kunnen gemakkelijk het logo van jouw bank gebruiken of de naam van de afzender vervalsen.
  • Je bank zal je nooit om jouw persoonlijke bankcodes vragen en je nooit per telefoon, e-mail, sms of sociale media adviseren om geld naar een rekening van derden over te maken. Je bankier zal nooit aan huis komen om je bankkaart of codes op te halen, of om betalingsproblemen op te lossen. Geef dus nooit je bankcodes door.
  • Gebruik nooit een link om naar de betaalsite of mobiele applicatie van je bank te gaan. Typ altijd zelf het adres van de website van je bank in je browser, of sla het adres op in je favorietenlijst. Of open de mobiele applicatie van je bank op je smartphone.
  • Heb je een vreemd bericht of telefoontje ontvangen en twijfel je aan de echtheid ervan? Speel op zeker: ga niet in op het bericht of de oproep. En als je meer informatie wilt, aarzel dan niet om rechtstreeks contact op te nemen met je bank, via een gekend nummer. Oplichters kunnen je oproep niet onderscheppen.

Toch in de val gelopen?

Volg dan onmiddellijk deze stappen:

Labels