Nieuwe campagne veilig internetbankieren gelanceerd

Heeft u ook al eens een e-mail ontvangen die zogezegd van uw bank komt en waarin staat dat zij dringende veiligheidsupdates moet uitvoeren?

Het enige wat u volgens het bericht moet doen, is klikken op een link en enkele gegevens zoals uw telefoonnummer en bankkaartnummer doorgeven. Het lijkt een kleine moeite maar misschien twijfelt u wel...

Wanneer u zo'n bericht onder ogen krijgt, geldt er maar één boodschap: als u twijfelt, kunt u beter stoppen. Met deze slogan trappen Febelfin en de banken de campagne voor veilig internetbankieren af.

De nieuwe campagne rond veilig internetbankieren heeft tot doel iedereen te sensibiliseren over de gevaren van phishing. Maar wat is phishing juist en hoe gaat het in zijn werk?

Wel, iedereen heeft in zijn mailbox wel al eens een e-mail zien passeren van zijn "bank" waarin wordt gevraagd persoonlijke gegevens door te geven via een link. De reden is vaak dwingend: er moeten veiligheidsupdates worden uitgevoerd, uw rekening staat geblokkeerd,...

Uw bank zal u echter nooit vragen om dergelijke gegevens door te geven. Internetfraudeurs gebruiken de techniek van een phishingmail om zich voor te doen als uw bank. Nadat u uw persoonlijke gegevens hebt doorgeven, bellen ze u op. Ze vragen u dan ook om uw codes voor internetbankieren door te geven. Indien u dit doet, geeft u de fraudeurs vrije toegang tot uw rekening.

Labels