Ritst u al?

Sinds 1 maart 2014 is ritsen in België verplicht. Het ritsen is in ons land nog niet goed ingeburgerd.

Vaak schept het ritsen onduidelijkheid en onzekerheid en leidt het tot irritatie en agressie. Sinds 1 maart 2014 is ritsen opgenomen in de wegcode en is het dus verplicht. Overtreders riskeren een onmiddellijke inning van 55 euro. De boete kan zowel gegeven worden aan wie niet correct invoegt als aan degene die geen ruimte laat om in te voegen.

Wat is ritsen?

Ritsen is het beurtelings invoegen van voertuigen op een vrije strook wanneer het aantal rijstroken vermindert en bij sterk vertraagd verkeer. Het invoegen gebeurt pas op het einde, dus vlak voor de versmalling. Als het rijden op zowel de linker- als in de rechterrijstrook wordt gehinderd, moet er eerst voorrang worden verleend aan één bestuurder op de rechterrijstrook en daarna aan één bestuurder op de linkerrijstrook. Ritsen geldt dus ook bij ongevallen.

Hoe veilig en vlot ritsen?

Als u aan het rijden bent en borden kondigen aan dat uw rijstrook gaat wegvallen dan:

  • blijft u op uw rijstrook rijden. Hierdoor benut u de wegcapaciteit optimaal.
  • houdt u voldoende afstand met de auto voor u.
  • rijdt u door tot aan de eigenlijke rijstrookvermindering en voegt u daar pas in.
  • aarzelt u niet en sluit u aan bij de auto voor u.
  • respecteert u de verkeersregels. U gebruikt dus uw richtingaanwijzer tijdens het ritsen.

Als u aan het rijden bent en borden kondigen aan dat de rijstrook naast u wegvalt, dan geeft u ruimte om minstens één auto van de wegvallende rijstrook te laten invoegen.

Aanpassing van twee kanten

Vlot ritsen vraagt een aanpassing van de bestuurders op de beide rijstroken. Ritsen werkt het best als u 50 meter voordat u invoegt uw snelheid aanpast. Als de bestuurders op de blijvende rijstrook voldoende ruimte laten, kan u 20 meter voordat u rijstrook wegvalt vlot invoegen. Door beurtelings in te voegen aan de flessenhals, geraakt u eens zo snel door. Dit is de bedoeling van ritsen.

Labels