Valse loterijen

Bij valse loterijen krijg je een bericht via e-mail, brief of fax dat je een groot bedrag hebt gewonnen alhoewel je nooit hebt deelgenomen. Om dit geld te innen moet je eerst allerlei kosten betalen: administratiekosten, notariskosten, bankkosten, etc. De kosten moeten meestal betaald worden via een geldtransfersysteem zoals Western Union, MoneyGram, enz.. Uiteraard zal je nooit het winnend bedrag ontvangen.

Oplichters maken regelmatig misbruik van de naam van gereputeerde bedrijven of mensen om vertrouwen op te wekken (Euromillions, Microsoft Lottery, el Gordo, enz.). Wij raden je aan om nooit op dergelijke mails te antwoorden. Stuur ze door naar verdacht@safeonweb.be vooraleer je ze verwijdert.

Ben je slachtoffer geworden van informaticacriminaliteit? Breng je bank op de hoogte en doe aangifte bij de politie. Verzamel zoveel mogelijk nuttige informatie (zoals bankafschriften, e-mails met headers, telefoonnummers, namen, schermafdrukken van profielen, websiteadressen,...). Hoe meer informatie de inspecteurs ter beschikking hebben, des te groter de kans dat er verder onderzoek kan gebeuren. Onze afhandeling verschilt afhankelijk van het bedrag dat jou afhandig gemaakt is.

Als er geld van jouw rekening is gegaan, bel onmiddellijk naar Card Stop op het nummer 078 170 170 om je kaart te blokkeren en neem contact op met je bank.

Ik wil oplichting met internet / computercriminaliteit / hacking zonder nadeel aangeven Meld het via e-mail aan verdacht@safeonweb.be
Ik wil oplichting met internet / computercriminaliteit / hacking met nadeel aangeven Bel ons onmiddellijk via 03 680 12 70 of 101
Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer Lokale Politie Schoten via het contactformulier of telefonisch via 03 680 12 70.