Valse bankmedewerkers opnieuw op pad

De voorbije weken hebben we een lichte stijging gezien in meldingen over valse bankmedewerkers die mensen opbellen met een leugen om hen zo hun bankkaart en pincode te ontfutselen. De criminelen halen vervolgens geld af en doen aankopen met de gestolen bankkaart. 

betaalmobiel en kaart

Bankkaartphishing aan huis is een gedurfde vorm van informaticacriminaliteit. Een ‘bankmedewerker’ belt je op omdat er problemen zijn met je bankkaart, ze fraude vermoeden of met een andere smoes. Later op de dag komt de bankmedewerker bij je langs om de bankkaart en pincode op te halen. Soms knippen ze de kaart in twee waardoor het slachtoffer denkt dat de kaart onbruikbaar is. Dit is niet waar. Zolang de chip in tact is, kan je de kaart gebruiken. Na hun bezoek maken ze je bankrekening leeg of doen ze aankopen in winkels. 

Recent hebben we enkele meldingen ontvangen van burgers die zo’n telefoontje hebben gekregen en argwaan hadden. Helaas zijn er nog steeds mensen die zich in de luren laten leggen door de overtuigende en professionele houding van de oplichters.

Een van de slachtoffers deelt zijn verhaal in de hoop anderen te waarschuwen.

“Rond 18 uur kreeg ik gisteren een telefoontje van iemand die zich voordeed als medewerker van mijn bank. Hij belde met een onbekend nummer en stelde zich netjes voor. Hij zei dat de bank gehackt was en dat ze twee verdachten hadden opgepakt die momenteel werden verhoord. Mijn gegevens waren beschadigd door de hack en hij had details van mijn bankgegevens nodig om alles te herstellen. 

De bankmedewerker stelde me gerust door persoonlijke vragen te stellen over mijn werk, hobby’s en kleinkinderen. Hij vroeg uiteindelijk de codes van mijn bankkaart en Visakaart. Ik moest mijn bankkaart en kaartlezer in een envelop steken met de postcode van Gent op. Later op de avond zou een koerier van de bank alles komen oppikken zodat ik mijn bankzaken snel opnieuw kon regelen. Om 20 uur stond de koerier voor de deur en vroeg ook of ik mijn tablet wilde meegeven zodat ze de app konden herstellen.  Hoewel ik het een beetje vreemd vond, stelde de bankmedewerker me gerust.

De dag erna zouden ze mijn tablet terugbrengen. Toen niemand verscheen, begon ik argwaan te krijgen. Ik contacteerde mijn bank die de oplichting bevestigde. Ze adviseerden me onmiddellijk aangifte te doen bij de lokale politie. In die korte periode hadden de oplichters € 26.000 euro van mijn rekening gehaald. Ik word er nog steeds niet goed van. “ (John,79 jaar)

Als je vreemde telefoontjes ontvangt of een ‘bankmedewerker’ aan de deur krijgt, bel je onmiddellijk 101. Waarschuw je vrienden en familie als je vermoedt dat ze dit bericht niet lezen. 

Labels