Warme, lauwe en koude BIN-berichten. Wat is het verschil?

BIN-leden ontvangen drie soorten berichten.

Bij een melding van verdachte handelingen of een heterdaad-inbraak gaat de politie steeds ter plaatse. Als zij inschatten dat het nuttig is om burgers te waarschuwen, verstuurt de noodcentrale een warm bericht. Dit is een gesproken boodschap die verzonden wordt naar de telefoon van de betrokken BIN-leden. Vaak bevat het bericht een beschrijving van de verdachte melding, bijkomende relevante info en duidelijke instructies voor de BIN-leden. Een warm bericht roept meestal op tot extra waakzaamheid. Warme berichten worden enkel verstuurd als dit een meerwaarde heeft. Bijvoorbeeld als Politie Schoten vermoedt dat de inbrekers nog op pad zijn en er opsporingsindicaties zijn.

Ook bij vermiste personen worden warme berichten verstuurd.

Na een warm bericht krijgen de betrokken BIN-leden feedback via een koud bericht. Deze e-mail wordt verstuurd door Politie Schoten tijdens de kantooruren. Politie Schoten gebruikt e-mail ook om preventieve berichten te verspreiden onder de BIN-leden als zij waarschuwen voor een bepaalde trend. BIN-leden ontvangen regelmatig een nieuwsbrief met preventietips of andere Schotense weetjes.

Als een inbraak(poging) wordt aangegeven bij Politie Schoten ontvangen de leden van de betrokken BIN binnen de 24 uur hiervan een automatische melding via mail. Dit zijn lauwe berichten. Deze lauwe berichtgeving werd ontwikkeld op vraag  van BIN-leden. Zij wensen optimaal geïnformeerd te worden over wat er gebeurt in hun woonomgeving. Zo kunnen ze extra op hun hoede zijn en eventueel preventiemaatregelen nemen.

 

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer Lokale Politie Schoten via het contactformulier of telefonisch via 03 680 12 70.