Verkopers aan huis: hoe kan u zich beschermen tegen oplichters?

Overal bellen af en toe verkopers aan die hun producten of diensten aanbieden. Of het nu gaat om een ontmosser van daken, een fruitverkoper, een asfalteerder, een tuinman, een vertegenwoordiger van een telefoonmaatschappij of energieleverancier... de verleiding is groot om in te gaan op het schijnbaar uitzonderlijke aanbod waarvoor u niet eens uw eigen huis uit hoeft.

Toch kan u maar beter voorzichtig zijn: sommige verkopers gebruiken heel agressieve verkooptechnieken om u een beslissing te doen nemen die u waarschijnlijk niet genomen zou hebben indien u tijd had gehad om na te denken. Anderen zijn dan weer oneerlijk en laten u een voorschot betalen op diensten die ze nooit zullen leveren of die van slechte kwaliteit zijn.

De wet beschermt de consument: verkoop van diensten



Wanneer er een contract wordt afgesloten buiten de lokalen van de onderneming, is er een risico dat de consument overrompeld wordt. Daarom is er het herroepingsrecht: de consument heeft het recht om binnen de 7 werkdagen af te zien van het contract.



Deze voorwaarden gelden ook voor het uitvoeren van werken (ontmossen van het dak, asfaltwerken, tuinwerken...). In dit geval voorziet de wet ook een herroepingsrecht van 7 dagen. Tijdens deze periode mag er nog geen enkele dienst worden geleverd en de consument mag nog altijd afzien van het contract.



De verkoper mag geen enkel(e) voorschot of betaling eisen, in welke vorm dan ook, voordat de bedenktijd van 7 dagen is verstreken.



Een bijkomende bescherming: de wet op ambulante activiteiten



Iemand die een ambulante activiteit uitvoert, moet hiervoor een machtiging hebben in de vorm van een elektronische kaart, afgeleverd door een erkend ondernemingsloket. Deze persoon moet die machtiging tonen aan de consument alvorens een aanbod te doen. De papieren machtigingen zijn niet meer geldig sinds 31/03/2014.





bron secunews

Labels