Verkeerscijfers 1ste semester 2014

De politiezone Brussel-West stelt voor de eerste zes maanden van 2014 haar cijfers voor met betrekking tot geregistreerde ongevallen en alcohol- en snelheidscontroles.

Verkeersongevallen

In het 1ste semester 2014 werden 980 verkeersongevallen geregistreerd in de politiezone. We geven hierbij wel mee dat wellicht niet bij alle ongevallen geregistreerd worden door de politie. Men is immers minder geneigd de politie te bellen bij een ongeval met stoffelijke schade dan wanneer er gewonden of doden zijn. In dat laatste geval is men verplicht de politiediensten te verwittigen. Voorzichtigheid is dus geboden bij de interpretatie van deze cijfers.

Ten opzichte van het referentiejaar 2009 is het aantal vastgestelde verkeersongevallen gedaald met 11,8%. De dalende trend, die na 2010 werd ingezet, stokt en de situatie blijft over het algemeen relatief stabiel. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar stellen we een lichte stijging vast met 1,1%.

In 75,4% van de verkeersongevallen blijven de gevolgen beperkt tot stoffelijke schade, dit type ongevallen nam ook met 5,3% af ten opzichte van dezelfde periode in 2013. De ongevallen waarbij gewonden vielen, namen echter sterk toe (+27,1%) en maken een kwart van het totaal aantal verkeersongevallen uit. De lokale politie Brussel-West registreerde daarenboven twee dodelijke ongevallen (in het 1ste semester van 2013 was dit er één), waarbij in totaal drie doden vielen.

In 67,8% van alle geregistreerde verkeersongevallen is er sprake van minstens één of meerdere verzwarende omstandigheden. Vooral bij verkeersongevallen met stoffelijke schade zijn er verzwarende omstandigheden in het spel. Vluchtmisdrijf is de meest voorkomende verzwarende omstandigheid en komt voor in 71,2% van de ongevallen met stoffelijke schade. Bij ongevallen met lichtgewonden, pleegde de helft van de chauffeurs vluchtmisdrijf. Na vluchtmisdrijf is rijden onder invloed van alcohol de meest voorkomende verzwarende omstandigheid.

Wanneer we dieper ingaan op de ongevallen met lichamelijk letsel dan stellen we volgende zaken vast:

  • In totaal raakten negen personen zwaargewond, registreerde men 290 lichtgewonden en overleden drie slachtoffers (bij twee ongevallen).
  • Bij maar liefst 64,7% van alle verkeersongevallen met lichamelijk letsel was minstens één kwetsbare weggebruiker (voetganger, (brom)fietser, motorrijder, …) betrokken.
  • Ongeveer twee-derde van alle ongevallen met lichamelijk letsel gebeurden overdag tijdens de week. Opvallend is dat twee derde van het aantal verkeersongevallen met zwaargewonden 's ochtends tussen 6u en 10u gebeurden.
  • Bij het overgrote deel waren personen- en bestelwagens (92,1%) betrokken. Bij amper drie ongevallen met lichamelijk letsel waren vrachtwagens betrokken. Veertien keer (5,8%) was sprake van een ongeval met het openbaar vervoer.

Alcohol- en snelheidscontroles

In de eerste zes maanden van 2014 controleerde de politiezone Brussel-West 6.075.330 voertuigen op snelheid via bemande en onbemande flitstoestellen. Er werden, op die manier, in totaal 23.480 snelheidsovertredingen vastgesteld waarvan 6.439 met de onbemande toestellen en 17.041 met de bemande controles. Uit analyse blijkt dat de vaste (onbemande) flitstoestellen nauwelijks 1 overtreding per uur vaststellen terwijl dat bij de mobiele (bemande) controles bijna 81 overtredingen zijn. Het is dus duidelijk dat de bestuurders de vaste camera's weten staan!

In totaal werden 3.881 bestuurders onderworpen aan een alcoholtest tijdens een BOB-controle, in dezelfde periode van 2013 controleerde men 3.333 bestuurders. 1,65% (64 personen) blies positief (meer dan 0,35 promille) of bevond zich in de alarmfase (tussen 0,22 en 0,35 promille). In de eerste zes maanden van 2013 werden 44 positieve tests of tests in alarmfase geregistreerd (1,13%). We stellen dus een zeer kleine stijging vast van het aantal inbreuken.

Labels