Cyberveiligheid : Google helpt je in de strijd tegen spam

Deze week gaat commissaris Olivier Bogaert in op de strategieën die Google heeft ingevoerd om het aantal ongewenste mails te beperken. Je zal je binnenkort immers gemakkelijker kunnen uitschrijven voor commerciële mails.

Photo de Solen Feyissa sur Unsplash

Vaak ontvang je mails die je mailbox vervuilen en je in de val proberen te lokken. Gmail helpt je hieraan iets te doen, legt onze expert cyberveiligheid uit. "Door spam te filteren is het momenteel mogelijk om 99% van de ongewenste berichten te blokkeren. Jammer genoeg sluipen sommige mails toch onze mailbox binnen. Daarom legt Google voortaan nieuwe regels op aan bedrijven die dagelijks meer dan 5000 mails naar onze mailadressen versturen", licht Olivier Bogaert toe.

Google vraagt dus een authenticatie aan bedrijven om identiteitsdiefstal te vermijden. "Google verplicht hen zich te authenticeren vóór het versturen van berichten om te bevestigen dat zij wel degelijk de afzender zijn. Na deze procedure bleek uit een testfase dat het aantal niet-authentieke mails met 75% was gedaald."

 

Maar dat is niet alles ...

Het Amerikaanse bedrijf gaat nog een stapje verder. Vanaf februari 2024 legt Google nog strengere regels op. "Bedrijven zullen hun berichten moeten authenticeren wanneer ze mailcampagnes willen opzetten. Het doel van deze procedure is om spoofing te vermijden. Deze techniek bestaat erin zich een elektronische identiteit aan te matigen om de eigen identiteit te verbergen en de ontvanger in de val te lokken."

Google zal bedrijven ook verplichten een knop toe te voegen om zich gemakkelijk voor commerciële mails te kunnen uitschrijven waarbij ze binnen twee dagen op het verzoek moeten reageren. "Google hoopt zo bedrijven te doen inzien dat ze enkel nog mails moeten sturen naar mensen die erom hebben gevraagd."

 

 

Meer weten?