Ongeveer 2,4 miljoen dringende oproepen vorig jaar!

Sinds twee jaar is het keuzemenu overal in België operationeel. Wanneer je het nummer 112, 100 of 101 vormt, krijg je een antwoordapparaat te horen dat je doorverbindt met de brandweer, een ziekenwagen of de politie. Achter dit systeem gaat een groot aantal hulpverleners schuil. Het gaat om de neutrale calltakers (die deel uitmaken van de FOD Binnenlandse Zaken), de dispatchers van de CIC's of het steunteam van de Directie van de informatie en de ICT-middelen van de Federale Politie. Ze hebben één enkel ordewoord: dienstverlening aan de burger.

Ongeveer 2,4 miljoen dringende oproepen vorig jaar!

Zich het correcte nummer herinneren om de hulpdiensten te bereiken, is niet altijd gemakkelijk, zeker niet wanneer je in paniek bent. Sinds februari 2020 krijg je echter een keuzemenu om in contact te komen met de brandweer, een ziekenwagen of de politie, ongeacht of je naar het nummer 112, 100 of 101 belt. Via een automatische boodschap wordt je verzocht om op 1 te drukken voor een ziekenwagen en de brandweer en op 2 voor de politie. Het systeem is hetzelfde als dat van de app 112 BE, het kanaal waaraan de voorkeur moet worden gegeven. De app 112BE van de hulpverleningsdiensten laat immers toe de dienst te selecteren die je wenst te bereiken. De toepassing lokaliseert je ook onmiddellijk en stuurt automatisch persoonlijke gegevens door (bloedgroep, allergieën, te verwittigen persoon ...) als je die gegevens ingevuld hebt.

Dit voor het 'topje' van de ijsberg. Maar achter dit systeem werken velen in de schaduw. Binnen de politie spelen de Communicatie- en informatiecentra (CIC's), onder leiding van de directeurs-coördinatoren, een erg belangrijke rol. Er zijn 11 CIC's, één per provincie, die zich bezighouden met zowel calltaking (het aannemen van de noodoproepen) als de dispatching van de ploegen op het terrein. Een indrukwekkend cijfer toont de omvang van hun functie aan. Vorig jaar beantwoordden de CIC's zo'n … 2 714 484 miljoen oproepen waarvan er 2 396 409 als dringend werden bestempeld! Henegouwen staat op kop wat de noodgevallen betreft met 375 611 oproepen voor de provincie alleen.

Als dispatcher werken, vereist zelfcontrole, maar dat volstaat niet. "Een calltaker moet kalm zijn en kunnen omgaan met stress. Het is ook nuttig zich te kunnen oriënteren en snel te begrijpen", legt Éric Vivier, Naamse calltaker in Inforevue uit. Van alle CIC's was het CIC van Namen trouwens piloot voor het gebruik van het keuzemenu (samen met het CIC West-Vlaanderen langs Nederlandstalige kant). Meer dan drie jaar later is eerste commissaris Vincent Body tevreden met de algemene uitrol ervan. "Dankzij het systeem benaderen we een foutmarge van bijna '0' bij de geadresseerden. Vroeger moesten de operatoren de oproepen van de 100 of de 112 doorschakelen en ging er tijd verloren." Het team van het Naamse CIC telt momenteel 15 calltakers, die in shifts van 12 uur werken. "Binnenkort komen er vijf nieuwe collega's bij na een opleiding van drie maanden en twee maanden stage." Na alle geleverde inspanningen is versterking welkom. "Ik wil de operatoren feliciteren die hebben standgehouden tijdens de coronacrisis, die ondertussen routine is geworden, en de oproepen die bijvoorbeeld te maken hadden met de overstromingen. En dit alles ten dienste van de bevolking. Petje af voor hen!"

 

Een waardevolle coördinatie

Achter het werk van de CIC's gaat ook een team van de Directie van de informatie en de ICT-middelen van de Federale Politie schuil dat hen met raad en daad bijstaat: dat van de Business Unit Police Operations (DRI/BIOPS). Hun werk houdt in het bijzonder de strategische en methodologische coördinatie van de Communicatie- en informatiediensten van het arrondissement (SICAD's) in. Deze verenigen de provinciale Communicatie- en informatiecentra (CIC's) en de Arrondissementele informatiekruispunten (AIK's) en Real Time Intelligence Center (RTIC) die de informatie analyseren om de politieacties te sturen. "Met het team trachten we hen zo goed mogelijk in hun werk bij te staan. Wij geven de problemen die we ondervonden door en geven de gespecialiseerde opleiding voor het behalen van het brevet van dispatcher. We controleren ook of alle systemen operationeel zijn, zoals de 'computer aided dispatching', die er in de eerste plaats toe dient het verloop van de interventies te registreren en toegang verleent tot een hele reeks kaarten. Maandelijks vinden er vergaderingen plaats met de diensthoofden van de CIC's om ideeën uit te wisselen en de behoeften van de teams te kennen", vertrouwen de leden van BIOPS ons toe.

 

Enkele aangewezen handelingen

Naar aanleiding van de Europese 112-dag is de FOD Binnenlandse Zaken teruggekomen op de zaak-Shayan door de jongen te interviewen. Enkele jaren geleden redde hij als 6-jarige het leven van zijn mama door naar het nummer 112 te bellen. Vervolgens werd op basis van zijn verhaal een rap gemaakt.

De FOD Binnenlandse Zaken herinnert daarom aan enkele belangrijke handelingen:

"Wanneer je naar het noodnummer 112 belt, bevind je je doorgaans in een stressvolle situatie. Toch is het belangrijk dat je precieze en juiste informatie kan meedelen aan de operator en dat je zijn vragen kan beantwoorden.

Alvorens je naar de noodcentrale belt, bereid je je best voor op het geven van die belangrijke informatie:

  • waar je bent;  
  • wat er gebeurd is;  
  • of er gewonden zijn.

Je kind moet zijn adres kunnen geven of het makkelijk kunnen terugvinden. Help het: vul het geheugensteuntje in en hang het op bij de telefoon." 

 

Meer informatie ... 

  •  

Labels