In 2022 kwam elke twee dagen een voetganger of fietser om het leven

Volgens de laatste Verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute is het aantal doden op onze wegen in 2022 met 8% gestegen ten opzichte van 2021. In Vlaanderen daalde het aantal verkeersdoden wel licht, in tegenstelling tot Wallonië en Brussel.

Verkeerveiligheidsbarometer

Alle indicatoren in stijgende lijn op nationaal niveau

Tijdens 2022 is het aantal verkeersdoden op onze wegen gestegen met 8% in vergelijking met 2021, ofwel 521 doden ten opzichte van 484. 1 op de 3 daarvan was een voetganger of een fietser. Het aantal gewonden (+8%) en letselongevallen (+9%) stijgt ook. 

Grote verschillen tussen de regio's

In Vlaanderen daalde het aantal verkeersdoden met 7% (271). Dit in tegenstelling tot Wallonië waar er een forse stijging (229 doden) is en Brussel waar het aantal doden gestegen is naar 21. Het is al geleden van 2018 dat er nog zoveel verkeersdoden vielen in Brussel.

Het aantal letselongevallen is ook in de 3 regio’s gestegen: 23 212 in Vlaanderen (+10%), 9953 in Wallonië (+2%) en 4141 in Brussel (+18%). Dat is voor Brussel het hoogste aantal letselongevallen dat we ooit noteerden.

Elke twee dagen sterft een voetganger of fietser in ons verkeer

95 fietsers (ten opzichte van 74 in 2021) en 80 voetgangers (tov 69 in 2021) kwamen om het leven in ons verkeer in 2022. Daarnaast waren er ook 4 doden bij de gebruikers van een e-step. Ongeveer elke 2 dagen komt er in ons land dus een kwetsbare weggebruiker om het leven. In totaal is 1 op de 3 verkeersdoden (34%) een kwetsbare weggebruiker.

 

Ons land telde nooit eerder zoveel fietsdoden. Twee grote tendensen tekenen zich af:

  • Bijna de helft van de fietsdoden (46%) is ouder dan 65 jaar.
  • Bijna 4 op de 10 fietsers (39%) reed met een elektrische fiets op het moment van het ongeval.

De ongevallen met een elektrische fiets (11 doden per 1.000 ongevallen) zijn ernstiger dan de ongevallen met een klassieke fiets (7 doden per 1.000 ongevallen).

5 letselongevallen elke dag met een elektrische step

Er waren in 2022 1.715 letselongevallen met een e-step, ofwel 5 per dag. Dat is een stijging met 63% ten opzichte van een jaar eerder. In Brussel zijn ongevallen met e-steps goed voor ongeveer 1 op de 6 letselongevallen (18%).

 

Deze letselongevallen zijn nog maar het topje van de ijsberg, want in veel gevallen wordt de politie er niet bijgehaald wanneer iemand met een elektrische step een val maakt. Sinds 1 juli 2022 zijn er nieuwe regels van kracht, maar die maatregelen hebben in de praktijk hun effect nog niet getoond. Een strenger handhaving van de nieuwe regels is nodig om de trend te keren.

Stijging in Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen, daling in de andere provincies

In Limburg (-15 doden), Antwerpen (-11 doden) en Vlaams-Brabant (-6 doden) was de balans positiever dan vorig jaar. In Oost-Vlaanderen steeg het aantal verkeersdoden van 55 naar 60 en in West-Vlaanderen steeg het aantal doden van 56 naar 63.

Conclusie

De cijfers van de verkeersveiligheidsbarometer laten voor 2022 een verontrustende stijging zien van het aantal doden bij kwetsbare weggebruikers. 1 op de 3 verkeersdoden in ons land is een voetganger of fietser. Bij de fietsers waren er zelfs nooit eerder zo veel doden. Ook het stijgende aantal ongevallen met e-steps moet nauwlettend in de gaten gehouden worden.

U kan de hele barometer raadplegen via https://www.vias.be/nl/onderzoek/verkeersveiligheidsbarometer/  .



 

Labels