Verdachte van oplichting onderschept

De politie Limburg Regio Hoofdstad kon vorige week woensdag een verdachte van oplichting onderscheppen. De verdachte deed zich voor als een bankmedewerker en ging bij slachtoffers langs om hun bankkaarten, kaartlezer en gsm op te halen. De verdachte werd onderschept en voorgeleid bij de onderzoeksrechter in Hasselt. Deze besliste om hem aan te houden. 

Oplichting

Vorige week woensdag kreeg de politie Limburg Regio Hoofdstad een melding van oplichting door een verdachte die zich voordeed als een bankmedewerker. Het slachtoffer werd opgebeld met de melding dat er verdachte transacties plaatsvonden op haar rekening. Het slachtoffer diende de betaalkaart, kaartlezer en gsm klaar te leggen zodat een medewerker van de bank dit kon komen ophalen. Hierdoor zou de medewerker van het bankfiliaal de verdachte transacties kunnen rechtzetten waarna de items terug gebracht zouden worden.

Het slachtoffer gaf het gevraagde mee en merkte achteraf op dat er geld van de rekening verdwenen was.

Even later kwam er een tweede melding binnen van een poging tot oplichting. Ook hier werd het slachtoffer gecontacteerd door een medewerker van een bankfiliaal waar ze geen klant was. Het slachtoffer hield de verdachte aan de lijn tot de politie ter plaatse was. Toen de verdachte de betaalkaart met pincodes kwam ophalen, kon de politieploeg hem onderscheppen en mee ten burele nemen.

In het voertuig van de verdachte werden een som cash geld en een gsm aangetroffen. De gsm bleek eigendom te zijn van het eerste slachtoffer en werd terug overhandigd.

De verdachte, een 24-jarige  man uit Nederland, werd voorgeleid bij de onderzoeksrechter in Hasselt. Deze besliste om hem aan te houden.

Wees alert! 

De politie Limburg Regio Hoofdstad waarschuwt voor een oplichtingsvorm waarbij oplichters zich voordoen als bankmedewerkers of medewerkers van Card Stop. Sinds begin dit jaar werden reeds 17 slachtoffers telefonisch benaderd door valse medewerkers die beweerden dat er iets mis was met hun bankrekening. Er werd hen meegegeven dat er snel een medewerker langs zou komen om dit probleem op te lossen.

Wat kan je zelf doen? 

  • Wees alert: Wanneer je een telefoontje krijgt met de boodschap dat er een verdachte transactie plaatsvond op je betaalrekening en dat bankmedewerkers naar je woonplaats zullen komen, beëindig dan onmiddellijk het gesprek. Geef vooral geen persoonlijke info mee! Geen enkele bank zal een medewerker naar je woning sturen om financiële zaken te regelen. Dit is een duidelijke indicatie van een oplichtingspoging.
  • Controleer: Neem zelf contact op met je bank via het officiële telefoonnummer dat op de website van je bank staat om te controleren of er daadwerkelijk een probleem is met je account.
  • Geen toegang verstrekken: Als er zogenaamde medewerkers voor je deur staan, laat ze niet binnen en geef hen nooit je bankkaart of pincode. Echte bankmedewerkers zullen hier nooit achter vragen.
  • Informeer oudere familieleden: Breng oudere familieleden en vrienden op de hoogte van deze oplichtingsvorm zodat zij extra alert zijn en niet in de val lopen.

 

Werd je toch slachtoffer? 

Neem contact op met je bank en kom dan zo snel mogelijk een aangifte doen in het dichtstbijzijnde politiekantoor.

 

Labels