Verkopers aan huis: hoe kan u zich beschermen tegen oplichters?

Overal bellen af en toe verkopers aan die hun producten of diensten aanbieden. Of het nu gaat om een ontmosser van daken, een fruitverkoper, een asfalteerder, een tuinman, een vertegenwoordiger van een telefoonmaatschappij of energieleverancier, ... de verleiding is groot om in te gaan op het schijnbaar uitzonderlijke aanbod waarvoor u niet eens uw eigen huis uit hoeft.

Toch kan u maar beter voorzichtig zijn: sommige verkopers gebruiken heel agressieve verkooptechnieken om u een beslissing te doen nemen die u waarschijnlijk niet genomen zou hebben indien u tijd had gehad om na te denken. Anderen zijn dan weer oneerlijk en laten u een voorschot betalen op diensten die ze nooit zullen leveren of die van slechte kwaliteit zijn.

De wet beschermt de consument: verkoop van diensten

Wanneer er een contract wordt afgesloten buiten de lokalen van de onderneming, is er een risico dat de consument overrompeld wordt. Daarom is er het

herroepingsrecht: de consument heeft het recht om binnen de 7 werkdagen af te zien van het contract. Als het gaat over telefonie, internet, televisie of

levering van gas of elektriciteit, is dat zelfs 14 werkdagen.

De wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming verplicht de verkoper ertoe zoveel contractexemplaren op te maken als er partijen zijn. Op straffe van nietigheid moet het contract de naam en het adres van de onderneming vermelden, de datum en plaats waarop de overeenkomst wordt gesloten, een precieze omschrijving van het goed of de dienst, de leveringstermijn, de te betalen prijs en de betalingswijze. Het herroepingsbeding moet in vette letters in een aparte kader vermeld staan.

Deze voorwaarden gelden ook voor het uitvoeren van werken (ontmossen van het dak, asfaltwerken, tuinwerken...). In dit geval voorziet de wet ook een

herroepingsrecht van 7 dagen. Tijdens deze periode mag er nog geen enkele dienst worden geleverd en de consument mag nog altijd afzien van het contract.

De verkoper mag geen enkel(e) voorschot of betaling eisen, in welke vorm dan ook, voordat de bedenktijd van 7 dagen is verstreken.

Een bijkomende bescherming: de wet op ambulante activiteiten

Iemand die een ambulante activiteit uitvoert, moet hiervoor een machtiging hebben in de vorm van een elektronische kaart, afgeleverd door een erkend

ondernemingsloket. Deze persoon moet die machtiging tonen aan de consument alvorens een aanbod te doen. De papieren machtigingen zijn niet meer geldig sinds 31/03/2014.

Bovendien mag men niet eender wat op eender welk moment verkopen. Sommige producten mogen niet aan huis verkocht worden. Dit geldt voor medicatie, medische en orthopedische toestellen en voor producten of diensten die de gezondheid zouden verbeteren (inclusief geneeskrachtige kruiden en hun bestanddelen). Ook monturen en brillenglazen, edelstenen en edele metalen (en dus juwelen), wapens en munitie mogen niet aan huis verkocht worden.

Verkoop aan huis is enkel toegestaan tussen 8.00 uur en 20.00 uur. Mits toestemming van de consument mag een contract dat werd begonnen voor 20.00 uur, worden afgewerkt na dat tijdstip. Wettelijk gezien mogen er geen goederen aan huis verkocht worden met een waarde van meer dan 250 euro per consument. Dit geldt echter niet voor telefonie, internet, televisie en energie. Wat elektro- of huishoudtoestellen betreft, geldt er een maximumprijs van 700 euro per artikel.

Bron artikel en foto: http://www.secunews.be/nl/news.asp?ID=639

Labels