Gebruik van de gsm achter het stuur? Geen goed idee!

Vandaag lanceert het BIVV een nieuwe campagne die bestuurders moet ontraden te gsm'en en sms'en achter het stuur. Heel wat bestuurders aanzien bellen en smsen achter het stuur als normaal, ondanks het verhoogde risico op een ongeval. Wie belt achter het stuur loopt 3 tot 4 keer meer kans op een ongeval. Bij sms'en is dat risico 23 keer groter. Twee seconden niet naar de weg kijken, verdubbelt de kans op een ongeval.

Onderzoek van het BIVV heeft uitgewezen dat 1 wagen op 30 bestuurd wordt door iemand die bezig is met zijn/haar GSM. 1 op 3 bestuurders geeft toe zelf te smsen achter het stuur, 1 op 2 leest smsen achter het stuur en 45% geeft toe het afgelopen jaar gebeld te hebben zonder handsfree-kit. Vooral jonge bestuurders gebruiken hun gsm terwijl ze aan het rijden zijn.

Gsm-gebruik leidt bestuurders af op verschillende manieren:

  • Cognitief: fysiek is de bestuurder wel aanwezig in het voertuig, maar zijn gedachten worden duidelijk gemonopoliseerd door de telefoonconversatie, ten koste van de rijtaak.
  • Visueel: de bestuurder kijkt niet meer naar de weg maar naar zijn gsm, zeker bij het versturen van een sms.
  • Fysiek: de bestuurder laat het stuur los om de gsm vast te nemen.
  • Auditief: door de bel- of bieptoon van de gsm hoort de bestuurder minder de verkeersgeluiden zoals bv. een claxon of een sirene.

Het gedrag van een bestuurder die telefoneert achter het stuur wordt gekenmerkt door tragere reacties. De reactietijd van een bestuurder die de gsm gebruikt verhoogt met 30 à 70%. Aan 50 km/u zal hij 33 meter nodig hebben om te stoppen in plaats van 26 meter. De bestuurder vertoont ook onaangepast rijgedrag (afwijken van zijn rijstrook, te korte bochten nemen, ...). Hij/zij heeft minder aandacht voor relevante info, de bestuurder kijkt immers bijna niet meer in de achteruitkijkspiegels.

De campagne richt zich in de eerste plaats naar die groep van jonge bestuurders voor wie bellen en rijden tegelijkertijd (nog) wel vanzelfsprekend is - de 18- tot 29-jarigen - en in tweede instantie ook de bestuurders in de leeftijdscategorie van 30 tot 49 jaar.



Meer weten?

http://beepbeepboemboem.be/

Daar kunt u allerlei facts & figures terugvinden over afleiding achter het stuur en enkele nuttige tips.

Labels