Resultaten van de Nationale VerkeersONveiligheidsenquête 2013-2014

Het is belangrijk om te weten waarom weggebruikers zich ONveilig voelen in het verkeer. Daarom nam het BIVV voor de tweede keer een Nationale VerkeersONveiligheidsenquête af bij een representatieve steekproef van de Belgische weggebruikers.

De vier belangrijkste conclusies...

1. We voelen ons iets veiliger in het verkeer

De Belgische weggebruikers voelen zich in 2013 een stukje veiliger dan in 2012, op een paar uitzonderingen na. We zitten dus op de goede weg.

Bromfietsen, fietsen en moto's voelen zich het onveiligst op de weg. Ze zijn dan ook kwetsbaarder dan de bestuurders van gesloten voertuigen. Volgens berekeningen van het BIVV, hebben fietsers vier maal meer kans op een dodelijk ongeval per afgelegde kilometer dan autobestuurders of -passagiers. Bij motorrijders is dit risico zelfs 20 keer groter. Respect voor tweewielers in het verkeer blijft dan ook een belangrijk thema.

De voetgangers, kwetsbare weggebruikers bij uitstek, voelen zich niet veel onveiliger voelen in het verkeer dan de gemiddelde autobestuurder. Een reden hiervoor zou kunnen zijn dat zij zich doorgaans gescheiden van de gemotoriseerde weggebruikers in het verkeer verplaatsen (vb. voetpaden). Dit is vaak niet het geval bij fietsers en bromfietsers.

2. Meer controles nodig

Als ze de touwtjes in handen zouden hebben, dan willen de bevraagde Belgen vooral inzetten op meer controles en een betere infrastructuur. Strengere alcoholcontroles worden gesteund door 9 op de 10 autobestuurders die zelf nooit drinken als ze rijden. De personen die regelmatig met een pintje teveel achter het stuur kruipen, zijn minder happig op verstrengde controles (slechts 1 op 3 is voor). Interessant zijn de tussengroepen die ooit wel eens drinken en rijden en zij die enkele keren per maand rijden onder invloed. Ook bij hen is een meerderheid voor meer alcoholcontroles. Dit wijst erop dat zij vragende partij zijn voor een externe controle van hun eigen risicogedrag. Hetzelfde fenomeen wordt waargenomen voor snelheid. Snelheid, alcohol en de rijstijl blijven de grootste boosdoeners.

3. De elektrische fiets heeft z'n plaats in de markt veroverd

Tweewielers, net als de andere kwetsbare weggebruikers, moeten een belangrijke plaats krijgen in ons verkeersveiligheidsbeleid. Wat daarbij opvalt, is de opmars van de elektrische fiets. 1 op 100 gebruikt de elektrische fiets als hoofdvervoermiddel. Als we kijken wie 'de voorbije 12 maanden met de elektrische fiets reed', zien we dat dit nieuwe maatschappelijke fenomeen vooral toe te schrijven is aan de Vlaamse senioren. Zo heeft 16 % van de Vlamingen tussen de 55 en 64 jaar in het afgelopen jaar wel eens met een elektrische fiets gereden. Ook al is het vandaag nog een eerder Vlaams fenomeen, toch verwachten we dat deze groep van weggebruikers aan belang zal toenemen.

4. Sensibilisering en campagnes gebaseerd op onderzoek

Veel Belgen zijn voorstander van meer controle. Maar strengere controles alleen helpen de verkeersONveiligheid niet de wereld uit. Zo geeft 1 op de 10 bevraagden aan dat bewustmakingscampagnes ook belangrijk zijn.

Conclusie

Over het algemeen voelen de verschillende weggebruikers zich al wat veiliger dan vorig jaar. De cijfers uit deze Nationale VerkeersONveiligheidsenquête spreken voor zich:

• 1 op 5 kent iemand in zijn directe omgeving die ooit betrokken was bij een dodelijk verkeersongeval.

• 1 op 53 Belgische weggebruikers was in het voorbije jaar zelf betrokken in een verkeersongeval met gewonden.

• 1 op 9 burgers was de laatste 12 maanden betrokken bij een ongeval met enkel materiële schade.

Melchior Wathelet, de Staatssecretaris voor Mobiliteit: "We moeten onze dagelijkse inspanningen blijven verderzetten om de verkeersveiligheid te verhogen. Om deze situatie om te buigen, hebben we de medewerking nodig van elke weggebruiker. De Nationale VerkeersONveiligheidsenquête peilt naar de oorzaken waarom mensen zich ONveilig voelen in het verkeer, maar vraagt ook welke maatregelen de burger verkiest. Deze voorstellen zijn een waardevolle bron van inspiratie voor het verkeersveiligheidsbeleid."

Bron: www.bivv.be

Labels