Installeer en gebruik de smartphone app 112BE

De nieuwe app voor smartphones “112 BE” is een initiatief van de federale overheid. Met deze app kunt u nog gemakkelijker de hulpdiensten (brandweer, politie, ambulance) bereiken. Hoe werkt deze app precies? En wat zijn de voordelen? Deze app betekent een ware vooruitgang op het vlak van noodoproepen en kan vele levens redden.

 

De meerwaarde van 112 BE: voordelen en nieuwe mogelijkheden

De belangrijkste bedoeling van deze app is om snel cruciale gegevens door te geven, waardoor de hulpdiensten zo snel en efficiënt mogelijk kunnen tussenkomen. We zetten de drie belangrijkste voordelen op een rijtje: lokalisatie, chat en gebruiksgemak.

Automatische geolokalisatie van uw positie

Als u akkoord bent met geolokalisatie tijdens het downloaden van de app, kan de centrale 112 direct zien waar u zich bevindt als u hen oproept. En dat is van groot belang in geval van paniek of angst, of wanneer u gewoon niet weet waar u precies bent, bijvoorbeeld wanneer u een ongeval hebt gehad, of wanneer u bent verdwaald in een bos.

Om uw recht op privacy te garanderen, wordt uw smartphone enkel gelokaliseerd wanneer u naar 112 belt en alleen wanneer u die geolokalisatie zelf hebt ingesteld. De gegevens over uw positie worden elke 30 seconden vernieuwd via gps. Uw locatie kan worden getraceerd tot 2 uur na uw oproep door de centrale 112 door naar uw nummer te bellen.

Chatfunctie: om taal- en communicatieproblemen het hoofd te bieden

In uitzonderlijke omstandigheden kan de persoon van de centrale die uw oproep aanneemt, de chatfunctie inschakelen. Dat kan vooral nuttig zijn wanneer mondelinge communicatie niet meer mogelijk is, bijvoorbeeld wanneer er te veel omgevingslawaai is, wanneer u niet meer kunt spreken …

Deze functie kan ook worden gebruikt wanneer u bijvoorbeeld niet dezelfde taal spreekt als de persoon die uw oproep aanneemt. U kunt dan beiden in uw eigen taal chatten, en alles zal automatisch in de juiste taal worden omgezet.

Tot slot, wanneer u tijdens de installatie van de app de optie “Ik ben doof, slechthorend of heb een spraakstoornis” hebt aangevinkt, zal de chatfunctie met de centrale automatisch worden geactiveerd.

Gebruiksgemak

Via de icoontjes (politie, brandweer en ambulance) in het menu van de app kunt u eenvoudig en snel de juiste dienst oproepen. U hoeft dus geen nummer meer te onthouden.

Deze app is enkel bruikbaar in België. U kunt uiteraard ook nog altijd gewoon naar het nummer 112 bellen.

Hoe kunt u de app downloaden en gebruiken?

U kunt de app downloaden via Play Store (Android) of App Store (Apple).

Na installatie van de app hoeft u zich alleen nog even te registreren door een formulier in te vullen met enkele persoonlijke gegevens (zoals naam en voornaam en geboortedatum). Het is ook mogelijk om eventueel een ICE-nummer in te voeren (een nummer van een naaste die moet worden gebeld in geval van nood) en enkele medische gegevens (bloedgroep, allergieën, medicatie, specifieke gezondheidsproblemen…).

Door via de app de hulpdiensten te contacteren, beschikt uw gesprekspartner onmiddellijk over de door u ingevoerde informatie en kunt u zo goed mogelijk worden geholpen.

Bron: secunews

Labels