De verkeersdienst ...

Waarschijnlijk hebben jullie de verkeersdienst al opgemerkt langs de weg bij één of andere controle. Bij veel mensen worden we vaak als negatief aanzien.

Onze werking is echter goed uitgekiend. Het zonaal veiligheidsplan heeft enkele prioriteiten bepaald.

Aan de hand van het jaarlijks verkeersactieplan worden deze uitgewerkt.

We willen graag in het kort even deze prioriteiten toelichten.

GSM

GSM-gebruik achter het stuur daalt niet. Nochtans is iedereen ervan overtuigd dat het gebruik van de gsm de concentratie beïnvloedt.

Naast de nieuwe technologieën die ontwikkeld worden, hopen we dat door het vergroten van de pakkans bestuurders hun gsm vaker aan de kant laten liggen.

GORDEL

Het dragen van de gordel zorgt voor minder ernstige kwetsuren bij ongevallen.

We moedigen bestuurders aan om niet alleen zelf de gordel te dragen, maar om ook aan te dringen bij de passagiers om deze te dragen.

In samenwerking met de scholen proberen we de aandacht te vestigen op het correct dragen van de veiligheidsgordel bij kinderen.

ALCOHOL EN DRUGS

Onze politiezone neemt deel aan de BOB-edities van het verkeersinstituut VIAS.

‘BOB = NUL OP’ moet bij iedereen een standaardkeuze worden.

De controles zijn er vooral op gericht om weekendongevallen te beperken maar weet dat we ook tijdens de week en overdag controles houden.

SNELHEIDSCONTROLES

De verkeersdienst heeft als doel om het aantal ongevallen te verminderen.

Aan de hand van de ongevallenstatistieken zien we op welke locaties de meeste ongevallen gebeuren.

Deze locaties worden er uitgepikt om snelheidscontroles te houden.

Onaangepaste infrastructuur ligt soms ook  aan de oorzaak van verkeersongevallen. We adviseren hierbij de gemeentebesturen en de dienst Wegen en Verkeer voor de nodige aanpassingen.

ZWAAR VERVOER

Het zwaar vervoer rijdt nog te vaak door centra of maakt onnodig gebruik van erg landelijke wegen.

Ongevallen met vrachtwagens kunnen grote gevolgen hebben.

Op regelmatige basis worden rij-en rusttijden, lading, technische eisen, … gecontroleerd.

Daarnaast hebben we in overleg met enkele bedrijven afspraken gemaakt omtrent de beste aanrijroute.

We willen niet verbaliseren maar sensibiliseren!

PREVENTIE

Naast het repressieve gedeelte investeren we ook heel veel uren in het preventieve.

Hiervoor werken we vaak samen met de collega’s van de wijkdiensten.

De fietscontroles in en rond de scholen zijn hier een mooi voorbeeld van.

Een “opfrissingscursus verkeer” zit in de pijplijn. Hiermee willen we de burgers in iedere gemeente de mogelijkheid geven om de nieuwe verkeersregels onder de knie te krijgen.

We snappen dat het niet altijd leuk is om uit het verkeer gehaald te worden maar denk eraan dat wij onze job doen voor jullie veiligheid!

Wederzijds respect maakt een controle aangenamer.

Labels