Veilig elektrisch fietsend op de baan met Stefaan

Recent heeft de Politiezone Het Houtsche 6 elektrische fietsen aangekocht. Stefaan Carly, politie-inspecteur-op rust en momenteel fietsconsulent bij Pasar West-Vlaanderen, heeft tips gegeven aan de wijkinspecteurs bij het gebruik van de elektrische fiets. Is fietsen met een elektrische fiets nu zo anders dan fietsen met een gewone fiets? We vragen het aan Stefaan.

Het gaat hier om de gewone elektrische fiets met een max. vermogen van 250 watt, en waarbij de ondersteuning stopt bij 25 km/u.

Met welke veiligheidsproblemen kan je te maken krijgen als je rijdt met een elektrische fiets?

Stefaan: Algemeen kan je stellen dat je met een elektrische fiets dezelfde veiligheidsproblemen ervaart als met een gewone fiets zoals openslaande portieren, kruispunten, dode hoek, oversteken, in elkaar haken bij naast elkaar rijden,…

Wat is dan het verschil met gewoon fietsen?

Stefaan: Het risico bij elektrisch fietsen is hoger want je rijdt aan hogere snelheid. Je kan sneller optrekken, de fiets weegt zwaarder, de remweg is langer, en de wielbasis is langer wat betekent dat je minder beweeglijk bent.

"Heb je een elektrische fiets op het oog, rijd er dan even mee zonder ondersteuning, zo krijg je de indruk van de zwaarte van de fiets"

Moet je een helm dragen? En/of zijn er verplichtingen anders dan voor gewone fietsers?

Stefaan: Een helm is niet verplicht, maar zeker aangewezen, gezien de hogere snelheid. De wegcode van toepassing voor fietsers geldt evenzeer voor elektrische fietsen

Heb je tips voor wie elektrisch fietst?

Stefaan:

  1. Je rijgedrag aanpassen en voldoende tijd uittrekken om de fiets goed te leren kennen.
  2. Je bewust zijn dat andere weggebruikers zich kunnen laten verrassen door je snelheid.
  3. Rekening houden met onaangepaste fietspaden. Ze zijn niet ontworpen voor de hogere rijsnelheid van elektrische fietsen (te smal, kleine bochtstralen,….) of verkeren in een slechte toestand.
  4. Gebruik je versnellingen zoals bij een gewone fiets. Bij vertrek altijd in een lage versnelling.
  5. Houd bij stilstand steeds je remmen in, zo vermijd je dat het rustende been op de pedaal bij lichte druk de fiets doet vertrekken.
  6. Zorg dat je fiets steeds in optimale toestand is (remmen - bel - licht- voldoende spanning op de banden) .

Labels