Veilige volgafstand

Vlaamse automobilisten vinden bumperkleven ergerlijk en gevaarlijk, maar kunnen zelf onvoldoende inschatten wat een veilige volgafstand is. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de VSV lanceren daarom een vervolg op de succesvolle "Last Night A DJ Saved My Life"-campagne die bestuurders helpt om altijd op een veilige afstand te rijden. Regi, Tourist Le MC en Jasper Steverlinck ondersteunen de campagne met hun eigen covers van de discohit.

Van 4 februari tot 3 maart voert de VSV een affichecampagne langs de Vlaamse hoofdwegen met de slogan "Veilige volgafstand? Zing Last Night A DJ Saved My Life". Regi, Jasper Steverlinck en Tourist Le MC ondersteunen de campagne met een eigen versie van de discohit uit 2002, die ze speciaal voor de gelegenheid hebben opgenomen en zullen delen met hun fans. Op maandag 4 februari maakt radiozender MNM tijdens de Grote Peter Van de Veire Ochtendshow nog een vierde artiest bekend die een cover heeft opgenomen. Verder zijn er radiospotjes op JOE FM, MNM, Q Music en Studio Brussel en gerichte advertenties op sociale media, en ook het verkeersveiligheidsmagazine Kijk Uit besteedt aandacht aan de campagne.

De campagne draait helemaal rond de tweesecondenregel, die zegt dat je op een droog wegdek ten opzichte van je voorligger minstens twee seconden afstand moet houden om kop-staartaanrijdingen te vermijden - net even lang als het refreintje van "Last Night A DJ Saved My Life". Op een nat wegdek hou je minstens drie seconden afstand, wat overeenkomt met de strofe "Last night a DJ saved my life from a broken heart".

Ruim de helft van alle Vlamingen (68%) vindt het gevaarlijk en ergerlijk als een achterligger niet voldoende afstand houdt op de weg. De voorbije maand nog maakte 51% van de respondenten het mee, waardoor ze zich tijdens het rijden erg onveilig voelden. Een ruime meerderheid (83%) geeft zelf aan steeds voldoende afstand te willen houden. Een liedje zingen is daarvoor het perfecte hulpmiddel!

Meer info over de campagne op en bron: https://www.vsv.be/pers/campagne-volgafstand-2019/

Labels