Uw lokale politie tijdens het BK VELDRIJDEN: een blik achter de schermen

Het zou beslist een boeiende uitdaging worden: de voorbereiding van de politionele inzet tijdens het BK Veldrijden 2015. Een evenement dat Erpe-Mere kleur zou geven. De politiezone Erpe-Mere/Lede zou zijn beste beentje moeten voorzetten. Massa-evenementen doen het veiligheidsrisico immers gevoelig stijgen.

Ruim een jaar voordien werd met de voorbereiding begonnen, in de aanloop naar de traditionele "Steen­bergcross" in september 2014, als generale repetitie voor het Belgisch Kampioenschap. Voor alle betrok­ken veiligheidsdiensten een huzarenstuk om de "veiligheidspuzzel" netjes in elkaar te leggen.

Een werkgroep van specialisten

Wie naar het BK Veldrijden kwam kijken, heeft er wellicht geen flauw benul van wat de politionele voorbe­reiding van dergelijk gebeuren inhoudt.

Reeds in april 2014 werd binnen de lokale politie een werkgroep samengesteld. Uit het verloop van de Steenbergcross editie 2013 en 2014 zouden talloze verbeterpunten gedetecteerd worden. Er werd grondig en herhaaldelijk nagedacht over de inzet van het aantal manschappen, de nodige voertuigen en speciale middelen, de onmisbare logistieke ondersteuning, de indeling van het parcours in veiligheidssectoren, het afbakenen van het rennerspark, het bepalen van evacuatiezones, het uittekenen van een ingrijpend mobi­liteitsplan, het voorzien van een afgebakende zone voor een 80-tal supportersbussen,... enz.

Midden 2014 werden belangrijke knopen doorgehakt over de noodzakelijke federale versterkingen voor de Steenbergcross: een helikopter, de politie te paard (cavalerie) en verscheidene man­schappen uit andere omliggende politiezones zouden het plaatje moeten vervolledigen. Vanuit logistiek oogpunt werd gezorgd voor bijkomende politiemotoren, extra radioposten, beelddoor­straling van de helibeelden, cateringfaciliteiten. De puzzel begon aardig vorm te krijgen.

Eind september 2014 vond binnen de gemeentelijke Veiligheidscel een belangrijke evaluatievergadering plaats over de Steenbergcross. Voor het BK dienden een aantal zaken bijgesteld te worden. Maar liefst 89 verbeterpunten passeerden de revue. Er volgden nog spannende weken voor de politiewerkgroep.

Net voor de kerstvakantie begon de puzzel dan toch duidelijk in mekaar te vallen. De eerste briefings aan de politieverantwoordelijken werden gegeven. Er werd koortsachtig afgestemd met de organisator, het gemeentebestuur en de andere betrokken hulpdiensten (brandweer, Rode Kruis). Het vergader- en over­legritme draaide op volle toeren!

Count down

Het begin van het nieuwe jaar 2015 begon meteen in hoog tempo: verschil­lende briefings aan eigen medewerkers, stewards en federale politiecollega's volgden elkaar snel op, zodat op 05 januari 2015 een laatste check-up kon verricht worden en de diverse dienstorders konden verspreid worden. Intussen werkte een deel van de werkgroep aan het inrichten van een multi­disciplinaire commandopost (zgn. CP-OPS) in het gemeentehuis van Erpe-Mere. In dit lokaal zouden immers de verantwoordelijken het hele evene­ment coördineren onder leiding van de korpschef van de lokale politie. Enkele nieuwe snufjes werden in ijltempo aangevoerd om het geheel op een performante wijze in beeld te brengen gedurende het hele BK-weekend.

Op hetzelfde moment werd een afzonderlijke Politie-commandopost (zgn CP-POL) ingericht in het Brand­weerhuis in het industrieterrein, van waaruit de politiemedewerkers continue zouden worden aangestuurd.

Het uur van de waarheid

Het weekend van 10-11 januari 2015 naderde op kousenvoeten. Alles was degelijk voorbereid, maar een kleine vergetelheid kan grote gevolgen hebben en zit nogal dikwijls verscholen in een klein donker hoekje.

Menig politiemedewerker werd wakker nog vóór een haan had gekraaid. De eerste politieploegen kregen hun briefing om 06:00 uur. Opdrachten werd duide­lijk meegedeeld, takenfiches en grondplannen rond­gedeeld. Het zou een lange dag worden. Koffie, soep en versnaperingen voor iedereen waren geen overbodige luxe. Ook burgemeester Hugo De Waele kwam nog vóór het ochtendkrieken poolshoogte nemen en nam deel aan de ochtendbriefing. Intussen liet de korpschef zich zowat overal zien; als directeur van de gehele operatie kwam hij zich op vele fronten vergewissen. Omstreeks 07:15 uur stonden alle politieploegen op post, klaar om de grote instroom van het verkeer op te vangen. VIP's werden vakkundig afgeleid naar de industrieterreinen en supportersbus­sen kregen begeleiding van 12 politiemotards naar vooraf bepaalde parkeerzones. Drukte alom, al bleef de file op Oudenaardsesteenweg beperkt en konden de op- en afritten van de E40 tijdig "leeggetrokken" worden. Waar een probleem opdook, zorgde de Politie-commandopost voor een oplossing.

In de loop van de voormiddag kwam er bijkomende versterking van de cavalerie. De "politie te paard" patrouilleerde met 8 paarden op de kleine invalswegen en aardewegen rond het domein.

Ook vanuit de lucht werd vanaf 10:00 u een oogje in het zeil gehouden; een politiehelikopter cirkelde boven het Steenbergdomein en behield zicht op de massale verkeersstroom op de E40 en de gewestwegen.

De relatief onzichtbare "politiespotters" (politie in burgerkledij) boden zich tegen het middaguur aan voor hun briefing. Nadien mengden ze zich op het terrein tussen het publiek, meldden ze onregelmatigheden en traden ze op als dat in hun mogelijkheid lag. Tenslotte arriveerde omstreeks 12:30 uur nog een bijkomende hulp: een peloton ordehandhavers, speciaal uitgerust voor het geval het toch ergens zou mislopen.

Stilte voor de storm?

En dan sloop een moment van rust in de politierangen; wachten op de start van de eliterenners om 15:00 uur. Onze voorspelling kwam uit dat de politieactiviteit even tot "stilstand" zou komen tussen circa 14:30 uur en 16:00 uur. De radioberichtgeving over de politieradio's ging in "slaapmodus". Niet voor lang natuurlijk, want kort na de podiumceremonie gingen de poppen terug aan het dansen. Het radioverkeer tussen de CP-OPS en de Politie-commandopost bereikte een kookpunt omstreeks 18:00 u. De orde moest gehandhaafd blijven, maar ook 20.000 bezoekers dienden op dat ogenblik veilig het terrein te verlaten.

De rust keerde gelukkig langzaam terug rond 20:00 u. Noemenswaardige inciden­ten bleven uit. Een paar dronkenlappen werd aangehouden wegens onhebbelijk gedrag, maar werden in de loop van de avond na ontnuchtering vrijgelaten.

Om 20:30 uur, tijdens een eerste korte debriefing, uitte de korpschef een welge­meend woord van dank aan de talloze medewerkers. De CP-OPS en de Politie-commandopost werden ontmanteld. Een verdubbeld aantal interventieploegen zou de fakkel overnemen en de rest van de nacht voor zijn rekening nemen.

Het domein Steenberg bleef even als een slagveld achter; er was immers een verbeten strijd geleverd voor…. de tricoloretrui! In veilige omstandigheden. Zoals u het van uw lokale politie mag verwachten.

Labels