Fraudeurs aan het werk: opgelet voor skimming

De afgelopen weken kregen we een paar aangiftes binnen van skimming (op onrechtmatige wijze betaalkaartgegevens bemachtigen en kopiëren). We willen daarom vragen om extra aandachtig te zijn.

Hoe gingen de oplichters te werk?

De slachtoffers kregen telkens telefoon waarbij ze met naam en voornaam werden aangesproken. De oplichters wisten bij welke bank zij klant zijn en deden zich voor als een medewerker van die bank. Daarna vertelden ze dat er een verdachte transactie was opgemerkt en de slachtoffers hun bankkaart moesten blokkeren. De oplichters vroegen daarna het exacte adres van de slachtoffers en verzekerden hen dat er snel iemand ging langskomen.

Heel kort erna belde een andere oplichter aan bij het slachtoffer en gaf zich uit als een tweede medewerker van de bank. De eerste oplichter blijft aan de telefoon en de tweede oplichter vroeg om de bankkaart in een betaalterminal te steken en de geheime code in te geven.

Nadat het slachtoffer de code had ingegeven, bevestigde de oplichter aan de telefoon dat alles goed gelukt was en dat er de dag erna iemand zou langskomen met nieuwe bankkaarten.

Door de betaalterminal te gebruiken, hebben ze alle bankgegevens van het slachtoffer kunnen kopiëren en kunnen de oplichters gemakkelijk geld van de rekening van het slachtoffer halen.

Enkele tips 

  • Krijg je telefoon van iemand die beweert voor jouw bank te werken? Wees dan zeker waakzaam en geef je adres niet door.
  • Zouden er verdachte transacties gebeurd zijn? Controleer dan eerst zelf je rekening. Banken komen nooit aan huis.
  • Twijfel je toch of er iets aan de hand kan zijn? Blokkeer dan zelf je bankkaart via CardStop (078 170 170) en neem daarna zelf contact op met je bank.

Labels