Parket OVL waarschuwt voor stijging in helpdeskfraude

Je kent het wel: een (valse) bankmedewerker belt je op met de melding dat er verdachte transacties hebben plaatsgevonden. Het vertrouwen van het slachtoffer wordt gewonnen, zodat ook de pincode meegegeven wordt. In sommige gevallen wordt er zelfs gevraagd om een app te installeren, zodat alles via een "veilige verbinding" kan verlopen.

Phishing

In de praktijk willen de oplichters banktransacties uitvoeren en je zo beroven.

Het parket OVL wenst nogmaals een oproep te doen om alert te zijn voor dergelijke praktijken. Hun doelwit is in de meeste gevallen de oudere en kwetsbare generatie in onze maatschappij.

Daarom willen we dan ook beroep doen op familie, naaste vrienden, buren om hier genoeg over te communiceren met de ouderen in hun omgeving en de gevaren van deze feiten te benadrukken!

Deel alvast deze tips:

  • Geef nooit persoonlijke codes door.
  • Ga niet op hun vraag in en neem contact op met de bank of controleer zelf of er verdachte transacties zijn. Een bank zal nooit zomaar ongevraagd een medewerker thuis langs sturen.
  • Ben je toch slachtoffer? Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie en verwittig Card Stop via 078 170 170.


Meer informatie: Persbericht – Oost-Vlaanderen - Oproep tot alertheid! Het Parket OVL waarschuwt nogmaals voor de grote stijging van feiten van helpdeskfraude | Openbaar Ministerie (om-mp.be)

Labels