Voorkom dat je slachtoffer wordt van phishing!

Phishing is online oplichting door valse mails, websites of berichten waarbij men vertrouwelijke gegevens probeert te bemachtigen. Dit gaat doorgaans over wachtwoorden en bankgegevens.

Er bestaan verschillende vormen van phishing. Vaak gebeurt dit via e-mail, instant messages of sociale media. Maar ook via sms probeert men je persoonlijke gegevens te ontfutselen.

phishing

Hoe voorkomen?

  • Hou je mailadres privé. Geef dit enkel door wanneer je het noodzakelijk acht en je de afzender vertrouwt.
  • Reageer niet op ongewenste berichten en stuur kettingbrieven niet door.  
  • Installeer een antispamfilter.
  • Antwoord niet op verdachte mails en klik nooit op de links! Ook niet op ‘afmelden’.
  • Ga steeds naar de website van je bank door de url in te geven. Een link in een mail kan je naar een valse website brengen. Ook via een zoekrobot kan je op zo’n valse website terechtkomen.
  • Twijfel je over een mail? Neem dan op een andere manier contact op met het bedrijf om de echtheid na te gaan.
  • Geef nooit pincodes, wachtwoorden of kaartgegevens door via e-mail, sms, pop-up of telefoon! Stuur ook nooit je bankaart op. Je bank zal dit nooit vragen.

 

Hoe phishingberichten herkennen?

  • Phishingberichten zijn doorgaans onverwacht en algemeen. Als de aanspreking niet persoonlijk is, ben je beter extra alert.
  • Er wordt soms dreigende taal gebruikt. Als je niet ingaat op hun vraag zullen er gevolgen voor jou zijn.
  • De vraag is vaak ‘dringend’. De tijd om uit te voeren wat gevraagd wordt is dikwijls beperkt.
  • Bekijk je mails kritisch. Wanneer het adres van de afzender vreemd lijkt, er taalfouten in staan of deze niet in je taal is, dan gaat het waarschijnlijk om een phishingbericht.
  • De website waar een phisingbericht je naartoe brengt is niet beveiligd. De echte website van je bank (of een webshop) is dat wel. Je herkent een beveiligde site aan ‘https’.
  • Een e-mail die in je spam box terecht komt is vaak onbetrouwbaar.
  • Kijk altijd het mailadres van de afzender na. Bij phishing is dit vaak een vreemde combinatie of staat de naam van het bedrijf er niet in vermeld.

 

Wat als je toch slachtoffer bent?

  • Als je je kaartgegevens hebt doorgegeven, verwittig je onmiddellijk Cardstop om je kaart te laten blokkeren (www.cardstop.be of 070 344 344).
  • Contacteer je bank. Op de achterzijde van je bankkaart vind je het nummer van de helpdesk. 
  • Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan overal onmiddellijk.
  • Indien je op een mogelijk phishingbericht stuit, kan je dit naar verdacht@safeonweb.be sturen.

 

Bronnen

www.besafe.be | www.safeonweb.be | www.safeinternetbanking.be     

Labels