Parkeren op plaatsen voor het laden van elektrische voertuigen

We hebben onlangs meldingen ontvangen over de publieke laadpalen in de Brouwerijstraat (2) en de Wolvenstraat (1) in Zottegem. Bewoners constateren dat deze laadpalen vaak bezet zijn door foutparkeerders, waardoor ze zelden de kans krijgen om hun elektrische voertuigen op te laden. Lees hier meer over het parkeerreglement voor laadpalen.

De parkeerregels voor elektrische voertuigen werden verduidelijkt sinds 1/10/2022 in de wegcode: een voertuig geparkeerd op een plaats voorzien om op te laden moet verplicht aan de laadpaal gekoppeld zijn en het parkeren is beperkt tot de duurtijd van het opladen. Ook wordt een voertuig dat oplaadt, beschouwd als een geparkeerd voertuig en moet de bestuurder aan de normale parkeerregels voldoen. 

Onder de noemer van elektrische voertuigen vallen de voertuigen die 100% elektrisch zijn en plug-in hybrides. Op voorbehouden parkeerplaatsen zoals hieronder aangegeven moet er geen parkeertarief worden betaald, maar moet men wel betalen voor het stroomverbruik van het laden. 

 

Veruitwendiging parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen (artikel 70.2.1,3°, h KB 1/12/1975):

  • De voorbehouden parkeerplaatsen worden aangegeven met het verkeersbord E9a 

 

  • met het onderbord met symbool van elektrische of hybride voertuigen. Ook de categorie van voertuigen (of meerdere) mag worden afgebeeld op dit onderbord, bv. uitsluitend voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen (E9b). Beiden is niet toegelaten (slechts 1 onderbord van dit type is toegelaten).

 

  • De voorbehouden parkeerplaats mag ook worden ingekleurd met een groene randmarkering (RAL 6024) en dit in combinatie met het pictogram van een elektrisch voertuig.

 

Handhaving:

Wie bovenstaande veruitwendiging overtreedt (dus zonder onder onderbord 'betalend' of 'schijf verplicht') begaat een eerstegraadsovertreding en riskeert een boete van 58 euro.

Niet-elektrische voertuigen die parkeren op een parkeerplaats voor elektrische voertuigen, begaan geen overtreding op het (gedepenaliseerde) blauwe zone- of betalend parkeren, maar op het (niet-gedepenaliseerde) foutparkeren.
Hiervoor kan dus geen parkeerbelasting of –retributie geheven worden, maar wordt de gewone afhandeling van verkeersovertredingen toegepast (art. 29 Wet 16.03.1968 betreffende de politie over het wegverkeer), of een GAS in het kader van foutparkeren (GAS-wet 13.06.2013). Deze overtredingen worden vastgesteld worden door de politie respectievelijk door politie of ambtenaren-vaststellers.

Elektrische voertuigen die parkeren op een parkeerplaats voor elektrische voertuigen, maar niet voldoen aan de bijkomende voorwaarden (bv. parkeerschijf) begaan een gedepenaliseerde parkeerovertreding. Hiertegen kan opgetreden worden via een retributie, een belasting of een GAS.

Dit betekent dat de betalende zone / blauwe zone niet geldt voor de parkeerplaats voor elektrische voertuigen.

Indien dit wel gewenst is, dient ook het onderbord 'betalend' of 'schijf verplicht' worden aangebracht. Als men voor de bewoners (bewonerskaart) een uitzondering wenst, is ook een onderbord 'uitgezonderd bewoners' worden aangebracht.

Ook een expliciete parkeerduurbeperking kan worden opgelegd (art. 70 2.1.3° a, b, d, e en g KB 1/12/1975).

Bv. 30 minuten

Sommige gemeenten passen ook een 'rotatietarief' (verdrijftarief) toe: als de wagen volledig geladen is, wordt er aansluitend nog een tarief aangerekend om rotatie van op de parkeerplaats te stimuleren. In Zottegem zijn er geen onderborden van 'betalend' of 'schijf verplicht' aangebracht bij de voorbehouden parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen. Ook geen expliciete parkeerduurbeperking en rotatietarief van toepassing.

Ook opladen is parkeren. Er was een discussie ontstaan over elektrische voertuigen die aan het opladen zijn: parkeren deze voertuigen, of moet dit beschouwd worden als laden en lossen? Dit is ondertussen verduidelijkt in de wegcode: 2.23. "Geparkeerd voertuig": een voertuig dat langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken. Tanken of de batterij van een elektrisch of hybride elektrisch voertuig opladen wordt beschouwd als parkeren. 

Op de website van de VVSG alle info inzake het parkeren van elektrische voertuigen:

Parkeren Elektrische Voertuigen (vvsg.be)

 

Bronnen:

Wijzigingen aan de wegcode: meer verkeersveiligheid voor de actieve weggebruikers | Belgium.be

Parkeerplaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen | Lokale Politie Gent

 

Volg ons op Facebook en Instagram voor meer updates.

 

 

Labels