Van 40 000€ tot 75 000 € kwijt door oplichting bij online (ver)kopen! Blijf steeds baas over jouw transactie...

(Ver)koop je iets online? Blijf dan te allen tijde baas over jouw transactie! Dat is de boodschap die we graag willen meegeven.

Bij twee recente aangiftes verloren burgers respectievelijk ca. 40.000€ en 75.000€ door online oplichting! Bij beiden ging het om professionele criminele organisaties die het gestolen geld vrijwel direct doorsluizen naar het buitenland waardoor recuperatie quasi onmogelijk wordt.   

WEES STEEDS ALERT! Lees onze tips.

Online (ver)kopen

Vermijd dat je wordt opgelicht bij een online aankoop of verkoop! Herken je één van deze situaties? Wees dan zeker waakzaam en stop de verdere afhandeling van de (ver)koop.

  • Er wordt gevraagd de verkoop af te handelen buiten de zoekertjessite
  • Er wordt gevraagd te betalen via een pakjes- of transportbedrijf
  • Er wordt gevraagd een bankverificatie te doen (1-cent truc!)
  • De koper biedt je een hoger bedrag aan dan je vraagt
  • Er wordt gevraagd een voorschot te betalen om de verkoop te bevestigen

⚠️ Betaal nooit via een link die een koper of verkoper je doorstuurt. Die links brengen je naar een valse website waar oplichters je bankgegevens opvragen.

Er wordt gevraagd de verkoop af te handelen buiten de zoekertjessite

Door de verkoop buiten de zoekertjessite verder af te handelen, kan de zoekertjessite niet ingrijpen bij verdachte activiteiten. Wees waakzaam wanneer de koper/verkoper vraagt verder te communiceren met een e-mailadres dat niet gelinkt is aan het account op de zoekertjessite of via WhatsApp.

Er wordt gevraagd te betalen via een pakjes- of transportbedrijf

De koper stelt voor om de ophaling van de spullen te regelen met een pakjes- of transportbedrijf van zijn keuze, vaak met de smoes dat dit voor hem/haar goedkoper uitkomt. 

Pakjesbedrijf

Er wordt gevraagd een account aan te maken op de website van een pakjes- of transportbedrijf. De oplichter stuurt een link door van een valse website die lijkt op de officiële website van bv. DPD, DHL, ZIEGLER of UPS. Let op domeinnamen zoals UPS-be.com, DPD_be.nl, of DHL.eenderwelkedomeinnaam.be. 

Transportfirma

De geïnteresseerde koper wil je item onmiddellijk kopen, zonder het gezien te hebben. Jij moet wel voor de transportkosten bij een transportfirma opdraaien. En deze kosten moet je betalen om de verkoop te verzekeren. De oplichter stuurt een link door van de website van een transportfirma die niet bestaat. De oplichter heeft een eigen website gemaakt om je te doen geloven dat het om een echte transportfirma gaat. Op de valse website moet je vervolgens inloggen met je bankkaart en je kaartlezer. Dat is zogezegd om de verzending te regelen maar in feite geef je zo je bankgegevens door aan de oplichters. Eenmaal zij over je bankgegevens beschikken, maken ze je rekeningen leeg.

Er wordt gevraagd een bankverificatie te doen

Wees extra waakzaam wanneer wordt gevraagd naar een website te surfen via een doorgestuurde link om te verifiëren of je IBAN correct is. De oplichter vertelt je dat hij/zij eerder is opgelicht geweest en nu zeker wil zijn van jouw oprechtheid. Daarom vraagt hij/zij je te bewijzen dat je IBAN correct is. Pas op! Je wordt naar een valse website doorgestuurd.

Soms zal gevraagd worden om een klein bedrag (vaak € 0,01) naar zijn/haar rekening over te schrijven ter controle. Ook hier stuurt de oplichter een valse link door, om je bankgegevens te stelen. 

Er wordt hoger geboden dan het gevraagde bedrag

Oplichters bieden een hoger bedrag om je interesse en aandacht te wekken. Ook hier geldt dat wanneer iets te mooi is om waar te zijn, het dat meestal ook is.

Er wordt gevraagd een voorschot te betalen om de verkoop te bevestigen

De verkoper vraagt je een voorschot te betalen om de verkoop te bevestigen. Betaal nooit via een link die je door de oplichter wordt doorgestuurd. Via valse websites stelen oplichters je bankgegevens, en daarna je geld. Vraag het rekeningnummer en betaal via je eigen bank (app).

🚨 OPGELET voor oplichting met cryptomunten

Je surft op het internet en ziet een advertentielink die een cryptomunt promoot. Je klikt erop om meer te weten te komen. Iemand neemt telefonisch contact met je op. Hij stelt zich voor als een cryptospecialist bij een groot bedrijf. Hij stelt voor dat je in een nieuwe cryptomunt belegt en belooft dat elke geïnvesteerde euro zal worden verdubbeld. Het enige wat je daarvoor hoeft te doen, is jouw geld op een tussenplatform storten.

Wees op je hoede voor dat soort aanbiedingen!

Hoe gaan oplichters te werk bij fraude met cryptomunten?

In elk geval is voorzichtigheid geboden wanneer je cryptomunten online gaat gebruiken - wat daarvoor ook de reden is. Hieronder vind je een lijst van de vaakst voorkomende fraude met cryptomunten.

Beleggingsplatforms voor cryptomunten

Intussen werden al verschillende valse beleggingsplatforms op het internet gesignaleerd. Achter die platforms schuilen oplichters. Ze gaan altijd op dezelfde manier te werk: met advertenties met ongelooflijke rendementen proberen ze jou te overhalen om te beleggen op hun handelsplatform. En ervaring in beleggen is niet nodig: ze zijn er voor beginnende en meer ervaren beleggers. Je kan in een oogwenk en vol vertrouwen handelen, tot op het moment dat je jouw winst wil verzilveren. Op dat moment kan je jouw geld of je vermeende winst niet meer terugkrijgen, en zal je ook nooit meer iets horen van het platform waar je jouw geld hebt opgezet.

Online betalingen met cryptomunten

Je wil een product kopen op een koopjessite of op een webshop. De aanbieder vraagt om met cryptomunten te betalen. Hij biedt jou ook een link aan om je aankoop te betalen. Je zal het gekochte product echter nooit ontvangen en zal nooit contact kunnen opnemen met de persoon van dat bedrijf. Uiteindelijk ben je je geld kwijt. Bij cryptomunten heb je geen enkele mogelijkheid om je geld terug te krijgen. Bij aankopen met een creditcard, bankpas of PayPal ben je echter verzekerd tegen bepaalde risico's, waaronder niet-levering van bestelde diensten of producten.

Sportweddenschappen met cryptomunten

Je ontvangt een uitnodiging om te wedden op een sportwedstrijd. Je stort geld en ziet jouw rendement op je virtuele account, maar krijgt daarna nooit je winst uitbetaald. En je kan ook de persoon niet bereiken die je de uitnodiging stuurde. Enige tijd later kom je er zelfs achter dat de website of het platform waarop je jouw geld hebt belegd, tijdelijk niet meer beschikbaar is en/of dat er een ander voor in de plaats komt. In werkelijkheid zijn de beheerders van het platform verdwenen met jouw centen.

4 tips om jezelf te beschermen tegen fraude met cryptomunten

1. Zoek uit met wie je te maken hebt

  • Controleer altijd de identiteit van de persoon die contact met je opneemt. Indien het een Belgisch bedrijf is, moet het geregistreerd zijn bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO), de database die de identificatiegegevens van bedrijven en hun vestigingseenheid (-eenheden) centraliseert, en moet het een ondernemingsnummer (KBO-nummer) hebben. Je moet dat nummer kunnen terugvinden op de website en op elke factuur die je eventueel ontvangt.
  • Indien het een website is, controleer dan de datum waarop die is aangemaakt en zoek uit wie de mensen erachter zijn.
  • Controleer de reputatie van de onderneming en voer de bedrijfsnaam in een zoekmachine in om er meer over te weten te komen. Wees echter voorzichtig met informatie die je vindt via zoekmachines: soms schrijven oplichters zelf valse positieve getuigenissen om het vertrouwen van beleggers te winnen. Controleer dus ook altijd jouw bronnen.
  • Raadpleeg de site van de Autoriteit voor Financiële diensten en Markten (FSMA) om te controleren of de onderneming over de nodige vergunningen beschikt en niet al bekend staat om oplichting. Op de site vind je ook waarschuwingen over verschillende bedrijven die onregelmatig actief zijn in België. Opgelet evenwel: het is niet omdat een platform niet vermeld staat op die site, dat het niet frauduleus is. Oplichters handelen snel: ze kunnen heel snel nieuwe platforms creëren, die uiteraard nog niet als frauduleus zijn gedetecteerd door de FSMA.

2. Geef nooit jouw persoonsgegevens

  • Oplichters vragen vaak om een kopie van jouw identiteitskaart, een foto of een bewijs van adres, je bankrekeningnummer of creditcardnummer. Soms beweren ze zelfs dat dit wettelijk verplicht is. Ga hier in ieder geval niet op in.

3. Eis duidelijke en precieze informatie over het aangeboden product

  • Eis duidelijke en precieze informatie van de persoon die contact met je opneemt. Indien je niet volledig begrijpt wat de aanbieding inhoudt en welke voorwaarden van toepassing zijn op de wederverkoop van het product, kun je de transactie beter vergeten.
  • Neem de tijd om na te denken voordat je op een aanbod ingaat. Geef niet toe aan de druk van opdringerige verkopers die erop staan dat je snel op het aanbod moet ingaan en die op een vervelende manier aandringen om dat te doen.

4. Pas op voor beloften van buitengewone opbrengsten

  • Wanneer een rendement te mooi lijkt om waar te zijn, is het meestal ook niet waar. Geen enkele winst is ooit gegarandeerd.

 

⚠️ Te laat? Ben je opgelicht?

  • Als je je credit- of bankcardgegevens hebt doorgegeven, verwittig je onmiddellijk Card Stop op 078 170 170 (+32 78 170 170 uit het buitenland)
  • Contacteer je bank zodat de laatste betaling en eventueel de rekening geblokkeerd kan worden.
  • Als je merkt dat er effectief geld gestolen is van je bankrekening, doe dan onmiddellijk en zeker binnen de 24u aangifte bij de politie.
  • Doe tevens een aangifte via het meldpunt van de FOD Economie.
  • Waarschuw het platform waarop je je aankoop deed en meld dat de koper/verkoper onbetrouwbaar is.
  • Stuur het verdachte bericht waarop je geklikt hebt door naar verdacht@safeonweb.be
  • Blijf op je hoede: oplichters kunnen opnieuw contact met je opnemen en beweren dat ze jou kunnen helpen je geld/investering terug te krijgen door bijv. de diensten van een (nep)advocaat aan te bieden of door het openen van tijdelijke 'calamiteits'rekeningen.

Bronnen: https://safeonweb.behttps://economie.fgov.be/nl

Labels